Uusia palveluideoita restonomiopiskelijoilta Tankavaaran Kultakylään
29.4.2016

Uusia palveluideoita restonomiopiskelijoilta Tankavaaran Kultakylään

MTI:n restonomiopiskelijat ovat kevään aikana työstäneet uusia tuotteita Tankavaaran Kultakylän liiketoiminnan kehittämiseen. Opiskelijat esittelivät ideoitaan 29.4. Pilkkeessä yrittäjälle avoimessa, välittömässä ja keskustelevassa hengessä, kuplivan kera tulevan vapun kunniaksi.

Restonomiopiskelijat ovat kehittäneet viisi tuotetta Tankavaaran Kultakylään osana laajaa opintokokonaisuutta Matkailu- ja ravitsemispalveluiden konseptointi ja laadunhallinta. Opiskelijat aloittivat kehittämistyön tutustumalla helmikuussa Tankavaaran Kultakylään; sen alueeseen, toimintaan ja identiteettiin. He saivat kuulla alustavia näkemyksiä siitä, millaisia tarpeita yrityksellä on liiketoiminnan laajentamiseen ja kehittämiseen.

Tankavaaran Kultakylä on autenttinen matkailukohde, jossa vieraat voivat mm. huuhtoa aitoa lapin kultaa ympäri vuoden ja osallistua erilaisiin tapahtumiin www.tankavaara.fi. Yhdessä yrittäjän kanssa ideoiden he laativat alustavat ideat, joita koko kevään ajan on usean ohjaaja-opettajan kannustuksella hiottu ja valmisteltu.

Valmiit ideat esitettiin Tankavaaran Kultakylän Marko Tourulle Rovaniemellä Pilkkeessä vapun kunniaksi kuplivan ja hersyvän naurun kera.

Pilke_1.jpg
Heidi Kaihuan kiitokset tilaisuuden alussa

- On hienoa, että olemme saaneet olla mukana ideoimassa uusia palveluita nuorten matkailualan opiskelijoiden kanssa. Ideointi on viety ammattimaisesti eteenpäin koko ajan, Marko Touru luonnehtii yhteistyötä.

Palveluideoissa on lähdetty liikkeelle Tankavaaran Kultakylän identiteetistä sekä konkreettisista tarpeista. Esittelypäivän tavoitteena oli myydä näihin tarpeisiin vastaava tuote, jolla Tankavaaran Kultakylä tavoittaa entistä paremmin uusia asiakasryhmiä. Opiskelijat olivat huomioineet ideoissaan vahvasti ravitsemisalan mahdollisuuden uusien tuotteiden toteuttamisessa. Myös turvallisuuteen kiinnitettiin erityishuomioita mm. ympäristövastuun näkökulmasta.

Iltapäivän aikana paikallaolijat saivat kuulla mielenkiintoisia konsepteja aina kokkikisasta ja revontulien kauneudesta, Petronellan ruokaelämyksiin, laadukkaisiin kauneushoitoihin ja ainutlaatuisiin majoituspalveluihin. Tuotteissa huomioitiin loistavasti eri vuodenajat; palveluita tarjotaan koko vuoden ympäri.

Pilke_2.jpg

Opiskelijat saivat tilaisuudessa avointa ja kannustavaa palautetta Marko Tourulta. Yhdessä keskustellen, ideoiden ja pohtien tuotteita vietiin jo esitystilaisuudessa eteenpäin. Tuotteita voidaan Marko Tourun mukaan hyödyntää joko kokonaan tai osin Tankavaaran Kultakylän toiminnassa. Opiskelijat saivat hyödyllistä tietoa matkailualan palveluiden toteuttamisesta ja rahoituksesta sekä siitä arjesta, mitä matkailualan yrittäjät omissa liiketoiminnan ideoinnissaan kokevat ja tekevät.

Pilke_3.jpg

Ideointi jatkuu Tankavaarassa hedelmällisen ja mielenkiintoisen yhteistyön jatkumona.

Lisätietoa:
Heidi Kaihua, Lapin ammattikorkeakoulu, heidi.kaihua (at) lapinamk.fi

Opintokokonaisuuden opettajat ja ohjaajat: Heidi Kaihua, Minna Sipponen, Merja Vankka, Matti Liimatta sekä opetusharjoittelija Jari Porri.