Uusi julkaisu: vinkkejä lappilaisen lähiruoan hyödyntämiseen matkailupalveluissa
10.10.2017

Lähiruoka tuottaa oikein hyödynnettynä merkittävää lisäarvoa matkailulle. Tämä selviää tuoreesta lappilaisesta julkaisusta, jossa kerrotaan mitä ovat tämän hetken ruokamatkailutrendit ja –ilmiöt. Lisäksi raportissa kuvaillaan, miten arvo käytännössä muodostuu sekä asiakkaan että yrityksen näkökulmasta.

On hyvä ymmärtää, mitkä ovat matkailijan motiivit lähiruuan nauttimiselle. He haluavat lähiruokaa, sillä se on terveellistä ja turvallista. "Lapissa tämä toteutuu erityisen hyvin”, toteaa Lapin AMK:ssa lähiruokahankkeessa työskentelevä Milla Hirvaskari. Lähiruoan kiinnostavuus kasvaa koko ajan, ja samalla sen merkitys on helppo huomata myös taloudellisesti

Lähiruoalla on vaikutusta monella eri tasolla. Siitä on iloa matkailijalle, hyötyä yritykselle ja arvoa matkailukohteen kestävyyden kehittämiselle. Hirvaskari kertoo, että lähiruoka ja yleisemmin ruokamatkailu ovat teemoja, joiden avulla voidaan kehittää maaseutumatkailua - ja jopa tasoittaa sesonkivaihteluita.

Lähiruoka on parhaimmillaan yksi matkailukohteen tärkeistä nähtävyyksistä, ja sen avulla voidaan tehdä tunnetuksi paikallista ruokakulttuuria erityspiirteineen. Hirvaskari kannustaa hyödyntämään lähiruokaa erilaisten matkailupalveluiden kehittämisessä – ”se lisää ruokailukokemukseen ja koko matkailukohteeseen keskeisen osan onnistuneesta matkailupalvelua – elämyksen”.

Sininen_biotalous_21_Lapin-Materiaalipankki_Photokrafix.jpg
Kuva: Lapin materiaalipankki, Photokrafix

”Lappilaisia makuelämyksiä matkailijalle – lähiruokaa lautaselle” hankkeessa (Maaseuturahasto/Lapin ELY-keskus) selvitetään, mitä lisäarvoa lähiruoka tuottaa matkailulle. Tavoitteena on lisätä lappilaisen lähiruoan käyttöä matkailupalveluissa.

Raportti on saatavilla sähköisesti.

Lisätietoja:
Lapin Ammattikorkeakoulu, projektipäällikkö Milla Hirvaskari