UArctic Marathon - avoimet mestaruuskilpailut korkeakoulujen henkilöstölle ja opiskelijoille
4.3.2016

Arktisen yliopistoverkoston kotipesä, Lapin yliopisto, järjestää Arktisen yliopistoverkoston (UArctic) henkilökunnalle ja opiskelijoille avoimet mestaruuskilpailut juoksussa ja sauvakävelyssä Rovaniemi Marathon -tapahtuman yhteydessä Rovaniemellä lauantaina 2.7.2016.

UArctic Marathonilla eli Arktisen yliopistoverkoston yhteisellä liikuntatapahtumalla pyritään tukemaan verkostoon kuuluvien henkilöiden työhyvinvointia ja rakentamaan yhteisöllisyyttä. Verkostoon kuuluu 175 korkeakoulua eri puolilta maailmaa. Verkoston piirissä on noin kaksi miljoonaa opiskelijaa ja satoja tuhansia korkeakoulujen henkilökuntaan kuuluvia henkilöitä.

UActic Marathon -kisaan voivat ilmoittautua sekä Lapin yliopiston että Lapin ammattikorkeakoulun henkilöstö ja opiskelijat.

Juoksumatkoina UArtic Marathonilla ovat sekä henkilökunnalle että opiskelijoille 10 km, puolimaraton ja maraton. Sarjoja on kullakin matkalla kaksi: naiset ja miehet. Sauvakävelyssä on mahdollista liikkua 5 ja 10 kilometrin matkoilla, niin ikään naisten ja miesten sarjoissa.

Kunkin sarjan kolme parasta palkitaan laadukkailla lappilaisilla tuotepalkinnoilla. Jokainen UArctic Marathonille osallistuva osallistuu automaattisesti myös Rovaniemi Marathon -tapahtuman kilpailusarjoihin, joista jaetaan eri palkinnot.

– UArtic Marathonissa on kyse siitä, että laajennetaan Lapin yliopiston liikuntailtapäivä Arktisen yliopistoverkoston kautta maailmanlaajuiseksi. Pohjois-Amerikassa ja Venäjällä liikuntakulttuuri, myös kilpaurheilu, on vahvasti mukana yliopistojen toiminnassa. Uskon, että tällä tapahtumalla saamme luotua tämän valtavan verkoston sisälle uudenlaista yhteisöllisyyttä. Ne, jotka eivät pääse Rovaniemelle voivat liikkua kotimaassaan ja jakaa elämyksiään verkossa 24 tunnin ajan, Lapin yliopiston kansainvälisten asioiden johtaja Outi Snellman visioi.

Rovaniemi Marathon

Rovaniemi Marathonia on järjestetty Rovaniemellä jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Tapahtuman järjestää pitkänmatkan juoksun erikoisseura Arctic Marathon Club. Tapahtuman lähtökohtana on osallistujien mahdollisimman hyvä palvelu ja kesäisen rento tunnelma.

Maratonin lähtö tapahtuu Rovakadun ja Koskikadun risteyksestä kisakanslian välittömästä läheisyydestä. Reitti kulkee upeissa Kemijoen rantamaisemissa. Kaikkien matkojen reitit ovat helppoja, mikä takaa hyvät loppuajat.

Rovaniemi Marathon on kansainvälisen Association of International Marathons and Distance Races (AIMS) jäsen, joten kaikki matkat on virallisesti mitattu ja siten kaikki matkat ovat myös ennätyskelpoisia.

UArctic Marathonista
Outi Snellman