Rahoitusta kahdelle eläinten matkailukäyttöä kehittävälle hankkeelle
31.5.2016

Rahoitusta kahdelle eläinten matkailukäyttöä kehittävälle hankkeelle

Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI) ja Lapin ammattikorkeakoulun Luonnonvarojen osaamisala ovat saaneet rahoitusta eläinten matkailukäyttöä kehittäviin hankkeisiin.

Eläimillä on merkittävä rooli useiden lappilaisten matkailupalveluiden tuottamisessa. Vastuulliset kuluttajat arvostavat eläinten käyttöön liittyvää palvelun laatua ja Lapin matkailuimagolle on siten tärkeää, että asiakkaat voivat varmistua eläinten hyvinvoinnista ja oikeasta kohtelusta käyttämissään matkailupalveluissa. Maailmalla eläinten kohtelu matkailussa on näyttäytynyt osittain negatiivisessa valossa, minkä vuoksi useat matkanjärjestäjät ovat lopettaneet yhteistyön eläinten kohtelun näkökulmasta kyseenalaisten palveluntuottajien kanssa. Eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen, sen näkyväksi tekeminen ja viestintä asiakkaille tuo lappilaisille matkailutoimijoille mahdollisuuksia vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen ja kilpailukyvyn parantamiseen.

Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI) ja Lapin ammattikorkeakoulun Teollisuuden ja luonnonvarojen osaamisala ovat saaneet rahoitusta eläinten matkailukäyttöä kehittäviin hankkeisiin. Eläinten hyvinvointi matkailupalveluissa -tiedonvälityshankkeen tavoitteena on varmistaa eläinten hyvinvoinnin toteutuminen lappilaisissa matkailupalveluissa sekä lisätä matkailuyrittäjien mahdollisuuksia hyödyntää eläinten hyvinvointia liiketoiminnassaan. Hankkeen hallinnoinnista vastaa Lapin ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajana toimii Lapin yliopisto. Hanke toteutetaan vuosina 2016-2017 ja sen rahoittaa Lapin ELY-keskus/Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto.

Eläimet ja vastuullinen matkailu: Eläinten hyvinvointi liiketoiminnan kilpailutekijäksi –tutkimushankkeessa tavoitteena on edistää matkailuyritysten tietoisuutta matkailussa käytettävien eläinten hyvinvoinnin merkityksestä sekä yritysten sisäisessä toiminnassa että asian viestinnässä kuluttajille. Hankkeessa tuotetun tiedon avulla yritysten on mahdollista vastata nykyaikaisten kuluttajien arvopohjaisiin kulutusvaatimuksiin palvelutoiminnassaan. Hanke toteutetaan Lapin yliopistossa vuosina 2016-2018. Hankkeen rahoittaa Tekes/Euroopan aluekehitysrahasto.

Lisätietoja:

Eläinten hyvinvointi matkailupalveluissa -hanke:
Projektipäällikkö Eija Raasakka, eija.raasakka(at)lapinamk.fi, p. 040 709 8160
Projektisuunnittelija Karoliina Majuri, karoliina.majuri(at)lapinamk.fi, p. 040 702 0272
Projektisuunnittelija Mikko Äijälä, mikko.aijala(at)ulapland.fi, p. 040 4844 481

lippu_ja_tunnuslause_maaseutu.jpg maaseutu2020_www.jpg  ELY CMYK 300 dpi_www.jpg

Eläimet ja vastuullinen matkailu: Eläinten hyvinvointi liiketoiminnan kilpailutekijäksi -hanke:
Projektipäällikkö José-Carlos García-Rosell, jgarcia(at)ulapland.fi, p. 040 484 4190
Tutkija Minni Haanpää, minni.haanpaa(at)ulapland.fi, p. 040 484 4192
Tutkija Mikko Äijälä, mikko.aijala(at)ulapland.fi, p. 040 4844 481

EU_EAKR_FI_vertical_20mm_rgb.png VipuvoimaaEU_2014_2020_rgb.png  tekes-logo_www.jpg