Matkalla huipulle

Pro gradu: Matkailututkimuksen opinnot välittävät myös asenteita
A A A
Tutkimusuutisia
16.6.2014

Pro gradu: Matkailututkimuksen opinnot välittävät myös asenteita

Matkailututkimuksen opinnot sisältävät opiskelijoiden asiantuntijuutta edistäviä mutta myös sitä estäviä tekijöitä. Opiskelijat kokivat asiantuntijuuttaan edistäviksi monet opetusmenetelmät, kuten esseet, kenttämatkat, ryhmätyöt ja muut omaa ajattelua kehittävät kirjalliset tehtävät. Opetuksen sisältö ja opetusmateriaalit sitä vastoin koettiin osittain vanhentuneiksi, väärin painottuneiksi ja epäjohdonmukaisiksi.

Opettajien toiminnasta tutkimus toi esiin sekä asiantuntijuuden edistämistä että sitä estäviä piirteitä. Esimerkiksi opetushenkilökunnan arvostuksen puute matkailualaa ja alan yliopistotutkintoa kohtaan heijastuu opetukseen ja heikentää opiskelijoiden motivaatiota sekä ammatillisen itsetunnon kehittymistä. Ilmapiiri matkailututkimuksen oppiaineessa kannustaa kuitenkin palautteen antamiseen ja opetushenkilökunta koettiin helposti lähestyttäväksi.

Miia Savolainen haastatteli seitsemää matkailututkimuksen pääaineopiskelijaa keväällä 2014. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät oppimisympäristössä ja sitä ympäröivässä kulttuurissa ovat estäneet tai edistäneet matkailualan asiantuntijuuden kehittymistä. Tutkimuksen perusteella ei voida vielä arvioida, miten matkailututkimuksen uusi opetussuunnitelma korjaa näitä puutteita.

Miia Savolainen: Oppimiseen ja matkailualan asiantuntijuuden kehittymiseen vaikuttaneet tekijät Lapin yliopiston matkailututkimuksen opintojen oppimisympäristössä ja kulttuurissa opiskelijoiden näkökulmasta

Tutkielman ohjaajina toimivat yliopistonlehtorit Monika Lüthje ja Sari Poikela.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Doria-tietokannassa.
Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK