Matkalla huipulle

Pro gradu: Matkailuaineistot välittävät gay-matkailijoista yksipuolista kuvaa
A A A
Tutkimusuutisia
28.8.2013

Pro gradu: Matkailuaineistot välittävät gay-matkailijoista yksipuolista kuvaa

Matkailuinformaatio- ja mainosaineistojen välittämä kuva gay-matkailijoista on varsin yksipuolinen. Matkailuyrittäjien, jotka haluavat kohdistaa markkinointiaan gay-yhteisölle, kannattaisi miettiä muitakin lähestymistapoja ja tarjota matkailupalveluita ja -tuotteita enemmän myös esimerkiksi sateenkaariperheille.

Näkökulma käy ilmi Marianne Martikaisen Lapin yliopistoon tekemästä matkailututkimuksen pro gradu -työstä ”Gay-matkailijat matkailuinformaatio- ja mainosaineistojen näkökulmasta. Sisällönanalyysi homoseksuaaleille matkailijoille suunnatuista matkailukuvista, matkaopaskirjoituksista ja internetsivuista”.

Martikaisen pro gradu -tutkielmassa etsittiin vastausta kysymykseen millaisen kuvan matkailuinformaatio- ja mainosaineisto luo gay-matkailijasta. Aineistona käytettiin gay-matkailijoille suunnattuja matkailukuvia sekä matkaopaskirjoituksia ja internetsivuja, joita tutkittiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.

Kuvien ja kirjallisen aineiston luoma yleisin kuva gay-matkailijasta on valkoihoinen homomies, joka pitää juhlimisesta ja harrastaa seksiä matkansa aikana. Kirjallisessa aineistossa korostuivat myös homoseksuaalien matkailijoiden halu tehdä kalliita ostoksia ja syödä tasokkaissa ravintoloissa matkojensa aikana.

Tutkielman ohjaajana toimi yliopistolehtori Monika Lüthje.

Tutkielma on luettavissa Doria-tietokannassa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305151115

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK