Pro gradu -tutkimus: Yhteisöllisyyttä Rovaniemen julkisessa saunassa
21.6.2017

Pro gradu -tutkimus: Yhteisöllisyyttä Rovaniemen julkisessa saunassa

Miten yhteisöllisyys rakentuu julkisessa saunassa? Mitä tarkoittaa yhteisöllisyys julkisen saunan käyttäjille? Onko yhteisöllisyys ylipäätään läsnä heidän ajatuksissaan?

Näitä kysymyksiä pohti Elina Turulin pro gradu -tutkimuksessaan. Kysymykset ovat ajankohtaisia, sillä yhdessä saunomisen perinnettä ollaan uudelleen herättämässä henkiin. Erilaisia julkisia saunoja on viime aikoina avattu erityisesti pääkaupunkiseudulle. Rovaniemellä ympärivuotista julkista saunaa ei vielä ole, mutta kysyntää sellaiselle on.

Tutkimustaan varten Turulin haastatteli neljäätoista Rovaniemellä järjestettyyn julkiseen saunatilaisuuteen osallistunutta henkilöä. Haastatteluja Turulin täydensi havainnoinnilla.

Tutkimustulokset osoittivat, että yhteisöllisyys on läsnä julkisessa saunassa. Julkiseen saunaan osallistuneet halusivat tutustua muihin saunojiin. Merkittävin saunojien kokema asia oli yhdenvertaisuus. Saunaan mentäessä ei riisuta vain vaatteita vaan myös kaikki tittelit ja statukset. Saunomista tuntemattomienkaan kanssa ei vierasteta. Usein kanssasaunojat koetaan anonyymeiksi ja kohtaamiset saunassa ovat hetkellisiä – samoja henkilöitä ei yleensä kohdata muualla, normaalissa arjessa. Juuri tämä voi tehdä keskustelun aloittamisen tavallista helpommaksi.

Matkailijoiden osallistumisesta julkiseen saunaan oli vaihtelevia näkemyksiä. Tärkeänä pidettiin sitä, että ulkomaalaisten matkailijoiden määrä julkisessa saunassa pysyisi kohtuullisena – että saunasta ei tulisi matkailukohdetta. Toisaalta haastateltavilla oli myös halua kohdata ulkomaalaisia matkailijoita: saunan avulla on mahdollista välittää aitoa suomalaista kulttuuria, ja yhdessä saunominen on parhaimmillaan sekä paikallisia asukkaita että matkailijoita rikastuttava kokemus.

Elina Turulin: Julkinen sauna yhteisöllisyyden rakentajana Rovaniemellä

Tutkielman ohjaajana toimi professori Soile Veijola.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Lauda-julkaisuarkistossa.