Pro gradu -tutkimus: Suomenlinnan esteettömyys vaatii kehittämistä
13.12.2016

Pro gradu -tutkimus: Suomenlinnan esteettömyys vaatii kehittämistä

UNESCO:n maailmanperintökohteet ovat suosittuja matkailukohteita, joita on maailmalla yli tuhat. Maailmanperintökohteiden tulisi olla esteettömiä ja tätä kautta edistää ihmisten yhdenvertaisuutta.

Esteettömyyden kehittäminen on parhaimmillaan myös osa kestävää matkailuliiketoimintaa. Veera Törrönen tutki pro gradu -työssään esteettömyyden kehittämistä Suomenlinnassa, Suomen ehkä kuuluisimmassa maailmanperintökohteessa.

Tutkimuksessa selvitettiin esteettömyyden ja matkailualueiden kehittämisen asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, miten matkailualueiden esteettömyyttä voidaan kehittää kestävästi ja miksi Suomenlinnan esteettömyyttä pitäisi kehittää. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä asiantuntijahaastattelusta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.

Ristiriita Suomenlinnan kulttuuriperinnön suojelemisen ja toisaalta esteettömän ympäristön vaatimusten kesken on mielenkiintoinen. Suomenlinnan esteettömyyteen tuovat haastetta kulttuuriperinnön suojelemisen lisäksi myös merellinen sijainti, kävijöiden laaja kirjo, vanha arkkitehtuuri, maasto, suuri toimijoiden määrä ja alueen autottomuus. Suomenlinna on aikoinaan 1700-luvulla suunniteltu mahdollisimman vaikeasti saavutettavaksi puolustuslinnoitukseksi. Nykypäivänä kaikkien kävijöiden tulisi päästä sinne helposti.

Esteettömyyden ja matkailun asiantuntijoiden mukaan esteettömyyttä tulee kehittää niin Suomenlinnassa kuin muissakin maailmanperintökohteissa. Esteettömiä palveluita tarvitsevien määrä lisääntyy koko ajan muun muassa väestörakenteen muutoksesta johtuen. Esteettömät matkailualueet palvelevat kaikkia kävijöitä ja ovat näin asiakaslähtöisiä sekä helpottavat kaikkien ihmisten liikkumista ja toimimista alueella. Kun esteettömät ratkaisut suunnitellaan hyvin, ne eivät vaaranna kulttuuriperinnön suojelua. Esteettömyyttä tulisi edistää yhteistyössä alueen jokaisen toimijan kanssa ja pyrkiä sovittamaan erilaisia intressejä yhteen. Esteettömyys on kokonaisuus – yksittäinen esteetön ratkaisu alueella ei syvennä kävijän kokemusta.

Veera Törrönen: Maailmanperintökohteen esteettömyyden kestävä kehittäminen asiantuntijatiedon valossa. Tapaustutkimus Suomenlinnasta
.

Tutkielman ohjaajana toimi professori Soile Veijola.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Lauda-julkaisuarkistossa.