Matkalla huipulle

Pro gradu -tutkimus: Sosiaalinen media - Matkailumarkkinoinnin muuttuva rooli
A A A
Tutkimusuutisia
7.9.2015

Pro gradu -tutkimus: Sosiaalinen media - Matkailumarkkinoinnin muuttuva rooli

Sosiaalisen median maailmanlaajuinen leviäminen on saanut aikaan merkittäviä muutoksia matkailijoiden käyttäytymisessä ja matkailualan on otettava se huomioon tehdessään päätöksiä koskien sosiaalista mediaa. Nykyisen sosiaalisen median aikana asiakkaat eivät halua enää olla pelkästään markkinoinnin vastaanottajia, vaan he haluavat yritysten yritysten kuulevan, sitoutuvan ja vastaavan. He ovat omaksumassa yhä enemmän aktiivisen roolin markkinoinnin sisällön luomisessa yhdessä yritysten kanssa.

Ella Nygård tutki tapaustutkimuksen keinoin markkinoinnin muuttunutta roolia hiihtokeskusten sosiaalisen median käytössä. Tutkimuskohteena oli kaksi sosiaalista mediaa aktiivisesti käyttävää hiihtokeskusta, toinen niistä kotimainen ja toinen ulkomainen. Tutkimusaineisto koostui hiihtokeskusten sosiaalisen median päivityksistä, nettisivuista sekä markkinoinnista vastaavien henkilöiden haastatteluista.

Tutkitut hiihtokeskukset olivat ymmärtäneet sosiaalisen median käyttötarkoituksen ja osasivat hyödyntää sitä markkinoinnissaan. Tutkimuksen pohjalta voidaankin todeta, että jos matkailuyritykset ymmärtävät sosiaalisen median lähtökohdat ja sen alkuperäiset käyttötarkoitukset, ne voivat liikkua varmemmin ja vapautuneemmin sosiaalisen median vaihtuvassa ympäristössä ja luoda markkinointia, joka on perinteistä mediaa enemmän asiakasta osallistavaa ja huomioivaa.

Tutkielman ohjaajana toimi yliopistonlehtori Monika Lüthje.

Ella Nygård: Tapaustutkimus markkinoinnin muuttuneesta roolista hiihtokeskusten sosiaalisen median käytössä.


Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK