Matkalla huipulle

Tutkimus ja kehittäminen / Pro gradu -tutkimus: Sosiaalinen media – nopean tiedonkulun kaksiteräinen miekka
A A A
Tutkimusuutisia
4.9.2015

Pro gradu -tutkimus: Sosiaalinen media – nopean tiedonkulun kaksiteräinen miekka

Miten matkailutyöntekijät suhtautuvat sosiaalisen median käyttöön työtehtävissään? Tämä kysymys oli lähtökohtana Terhi Hultamon pro gradu -tutkimuksessa. Tapaustutkimuksen kohteena olivat yhden matkailupalveluja tuottavan yrityksen työntekijät, jotka vastasivat sosiaalisen median hyödyntämistä koskevaan kyselyyn

Työntekijät toivat vastauksissaan esiin sekä myönteisiä että kielteisiä sosiaaliseen mediaan liittyviä asioita. Sosiaalisen median kohdalla voidaankin puhua nopean tiedonkulun kaksiteräisestä miekasta. Kielteistä suhtautumista aiheuttavat muun muassa aikapula, pelko yksityisyyden menettämisestä ja virheellisen tiedon leviäminen. Tutkitun yrityksen työntekijät voitiin luokitella aktiiveihin, tiedonhankkijoihin, epäilijöihin ja vastustajiin sen mukaan, mikä oli heidän suhteensa sosiaaliseen mediaan. Suurimpana ryhmänä olivat aktiivit, jotka käyttivät sosiaalista mediaa monipuolisesti sekä vapaa-ajallaan että työssään.

Tutkimustulokset osoittivat, että myös kokeneet – kauan alalla työskennelleet – ja iältään varttuneemmat työntekijät voivat innostua sosiaalisesta mediasta yhtä lailla kuin nuorempien sukupolvien edustajat.

Tutkielman pääohjaajana toimi yliopistonlehtori Monika Lüthje.

Terhi Hultamo: Matkailutyöntekijöiden asennoituminen sosiaalisen median hyödyntämiseen työtehtävissään.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Lauda-tietokannassa.


Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK