Pro gradu -tutkimus: Santa Park – aitoja kokemuksia lavastetussa ympäristössä
2.12.2016

Pro gradu -tutkimus: Santa Park – aitoja kokemuksia lavastetussa ympäristössä

Joulupukin kotiluolaa SantaParkia on aika ajoin moitittu ”muoviseksi” ja liian kaupalliseksi. Voiko vierailu kaupallisessa elämyskohteessa olla autenttinen kokemus?

Harri Hannula tutki pro gradu -työssään, millaisia ovat matkailijoiden autenttisuuden kokemukset SantaParkista. Tutkimusaineistona olivat matkailusivusto TripAdvisorin SantaParkia koskevat asiakaspalautteet (yhteensä 80 suomen- ja englanninkielistä palautetta marraskuulta 2015 – joulukuulta 2016).

Jouluun liittyvät tarinat, merkitykset ja arvot ovat erilaisia eri kulttuureissa. Myös matkailijoiden näkemykset siitä, millainen on oikea joulupukki ja joulumaa, vaihtelevat. Tämän takia autenttisuuden tutkiminen joulukohteessa on haasteellista. Autenttisuus ei kuitenkaan ole pelkästään matkakohteen autenttisuutta, vaan voidaan puhua myös matkailijan kokemuksen autenttisuudesta. Autenttisuus ei siis tarkoita välttämättä sitä, että kohde olisi aito ja ”alkuperäinen”. Se voi tarkoittaa sitäkin, että matkailijan kokemus on aito. Tällöin on kyse eksistentiaalisesta aitoudesta: matkailija voi olla oma todellinen itsensä.

Hannulan tutkimustulokset osoittivat, että matkailijat saavuttivat autenttisuuden kokemuksia usein silloin, kun heillä oli omaa rauhaa ja tilaa – kun esimerkiksi ryhmässä matkustava perhe pääsi rekiajelulle luontoon ilman muita matkailijoita tai kun he saivat tavata joulupukin suljetun oven takana. Autenttisuuden kokemuksia tuotti myös heittäytyminen joulun maailmaan ja tarjolla oleviin aktiviteetteihin, jolloin aikuisetkin kokivat eräänlaisen sisäisen lapsen vapautumisen. Vierailu SantaParkissa tarjosi siis monia mahdollisuuksia autenttisiin kokemuksiin. Toisaalta tietyt kaupallisuuden ilmentymät tuottivat epäautenttisuuden kokemuksia: esimerkiksi vierailu joulupukin luona oli monien mielestä persoonaton ja kestoltaan liian lyhyt.

Kaiken kaikkiaan matkailijat kokevat kaupallisuuden ja ”muovisuudenkin” hyvin eri tavalla. Toisille ne merkitsevät epäaitoutta, toisten mielestä ne kuuluvat asiaan ja ovat osa oikeaa jouluelämystä.

Tutkielman ohjaajana toimi yliopistonlehtori Monika Lüthje.

Harri Hannula: Matkailijoiden autenttisuuden kokemukset joulumatkailukohteesta – Sisällönanalyysi SantaParkin TripAdvisor-keskusteluista.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Lauda-julkaisuarkistossa.