Pro gradu -tutkimus: Safariasiakkaat halukkaita osallistumaan tuotteiden kehittämiseen
A
A
A
In English >>
../../releasenotes/
Ajankohtaista
22.6.2017
Pro gradu -tutkimus: Safariasiakkaat halukkaita osallistumaan tuotteiden kehittämiseen
Miten ohjelmapalveluyritys voisi kehittää tuotteitaan vastaamaan paremmin nykyisten ja mahdollisten tulevien asiakkaiden tarpeita?
Juuli Raitio
tarkasteli tätä kysymystä pro gradu -tutkimuksessaan kanssatuottajuuden (co-creation) näkökulmasta. Tutkimusaineiston Raitio keräsi haastattelemalla toimeksiantajana olleen safarimatkailuyrityksen ulkomaalaisia asiakkaita.
Asiakkaat – yhtä lailla eurooppalaiset kuin aasialaiset – olivat varsin halukkaita osallistumaan ohjelmapalvelutuotteiden kehittämiseen. Tätä halukkuutta kannattaisikin hyödyntää yrityksen tuotekehityksessä huomattavasti nykyistä enemmän. Kanssatuottajuus voi käytännössäkin olla tärkeä osa tuotekehittämistä.
Haastateltavat eivät itse osanneet kertoa, millä tavoin voisivat auttaa yrityksen tuotteiden suunnittelussa ja kehittämisessä – keinojen luomiseen pitäisi siis panostaa yrityksessä. Koska haastateltavat käyttivät aktiivisesti sosiaalista mediaa, sen hyödyntäminen tavalla tai toisella on yksi varteenotettava mahdollisuus.
Vaikka tutkimustulokset palvelevat ennen muuta toimeksiantajayritystä, ne ovat sovellettavissa myös muihin ohjelmapalveluyrityksiin.
Juuli Raitio: Safarimatkailutuotteiden kehittäminen rovaniemeläisessä ohjelmapalveluyrityksessä kanssatuottajuuden näkökulmasta
Tutkielman ohjaajana toimi yliopistonlehtori
Monika Lüthje
.
Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan
Lauda-julkaisuarkistossa
.
Verkkopalvelumme käyttää evästeitä,
lue lisää evästeistä
. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK