Pro gradu -tutkimus: Safariasiakkaat halukkaita osallistumaan tuotteiden kehittämiseen
22.6.2017

Miten ohjelmapalveluyritys voisi kehittää tuotteitaan vastaamaan paremmin nykyisten ja mahdollisten tulevien asiakkaiden tarpeita?

Juuli Raitio tarkasteli tätä kysymystä pro gradu -tutkimuksessaan kanssatuottajuuden (co-creation) näkökulmasta. Tutkimusaineiston Raitio keräsi haastattelemalla toimeksiantajana olleen safarimatkailuyrityksen ulkomaalaisia asiakkaita.

Asiakkaat – yhtä lailla eurooppalaiset kuin aasialaiset – olivat varsin halukkaita osallistumaan ohjelmapalvelutuotteiden kehittämiseen. Tätä halukkuutta kannattaisikin hyödyntää yrityksen tuotekehityksessä huomattavasti nykyistä enemmän. Kanssatuottajuus voi käytännössäkin olla tärkeä osa tuotekehittämistä.

Haastateltavat eivät itse osanneet kertoa, millä tavoin voisivat auttaa yrityksen tuotteiden suunnittelussa ja kehittämisessä – keinojen luomiseen pitäisi siis panostaa yrityksessä. Koska haastateltavat käyttivät aktiivisesti sosiaalista mediaa, sen hyödyntäminen tavalla tai toisella on yksi varteenotettava mahdollisuus.

Vaikka tutkimustulokset palvelevat ennen muuta toimeksiantajayritystä, ne ovat sovellettavissa myös muihin ohjelmapalveluyrityksiin.

Juuli Raitio: Safarimatkailutuotteiden kehittäminen rovaniemeläisessä ohjelmapalveluyrityksessä kanssatuottajuuden näkökulmasta

Tutkielman ohjaajana toimi yliopistonlehtori Monika Lüthje.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Lauda-julkaisuarkistossa.