Pro gradu -tutkimus: Matkailuyritysten internetsivujen myyttiset saamelaiset
21.6.2017

Pro gradu -tutkimus: Matkailuyritysten internetsivujen myyttiset saamelaiset

Millaisen kuvan saamelaisten matkailuyritysten matkailumainonta antaa saamelaisista? Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että matkailumainonnassa nojaudutaan usein stereotyyppisiin saamelaiskulttuurin elementteihin. Tutkimuksen kohteena on yleensä ollut ei-saamelaisten yritysten mainonta.

Ritva Saari selvitti pro gradu -tutkimuksessaan, miten saamelaisten omat matkailuyritykset Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä esittelevät saamelaiskulttuuria internetsivujensa kuvissa. Tutkimusaineistona olivat seitsemän saamelaisen matkailuyrityksen (Venäjältä yhden yrityksen, muista maista kahden yrityksen) internetsivuilta valitut valokuvat. Kuvia oli yhteensä 34 kappaletta.

Tulokset osoittivat, että myös monet saamelaiset matkailuyritykset hyödyntävät vanhanaikaista, stereotyyppistä kuvaa kulttuuristaan – ja tulevat näin edistäneeksi tämän kuvan säilymistä. Saamelaisten modernia nykyajan elämää ei useinkaan tuoda esille. Yleisiä saamelaisuuden merkkejä kuvissa olivat saamenpuvut, poro, suopunki, kota ja luonto. Kuvissa käytettiin paljon saamelaisiin liitettyjä myyttejä, joista päämyytiksi voidaan nimetä ”saamelaiset erämaassa asuvana eksoottisena alkuperäiskansana”.

Tutkimuksensa pohjalta Saari haastaa yritykset pohtimaan, onko tämänhetkinen matkailumainonnan saamelaisista tuottama mielikuva sellainen kuin halutaan.

Ritva Saari: Saamelaisuuden myyttiset representaatiot matkailuyritysten Internet-sivuilla. Mainoskuvien semioottinen analyysi.

Tutkielman ohjaajana toimi yliopistonlehtori Monika Lüthje.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Lauda-julkaisuarkistossa.