Matkalla huipulle

Tutkimus ja kehittäminen / Pro gradu -tutkimus: Lappi-brändiä voidaan tuottaa yhdessä matkailijoiden kanssa
A A A
Tutkimusuutisia
31.5.2016

Pro gradu -tutkimus: Lappi-brändiä voidaan tuottaa yhdessä matkailijoiden kanssa

Matkakohteen maine, imago tai brändi ei ole enää samalla tavalla markkinoinnin keinoin ja markkinoinnista vastaavien tahojen ohjailtavissa kuin aikaisemmin.

Matkailijoiden jakaessa omia matkakokemuksiaan ja arvostelujaan sosiaalisessa mediassa he vaikuttavat niihin mielikuviin, joita muilla ihmisillä on eri matkakohteista. Kun matkailijat otetaan mukaan kohteen itsensä harjoittamaan imagon luomiseen, voidaan puhua brändin kanssatuottamisesta.

Mikko Kiirikki tutki pro gradu -tutkielmassaan Lapin brändi-imagon rakentumista matkailijoiden ja matkailun markkinointiorganisaation yhdessä tuottamien sähköisten sisältöjen pohjalta. Tutkimusaineisto koostui Lapland – The North of Finland -imagomarkkinointihankkeen pohjalta syntyneiden Only In Lapland -sivustojen sisällöstä Facebookissa ja Twitterissä.

Tutkimustulokset osoittivat, että kanssatuottamisella on merkitystä Lapin brändi-imagon luomisessa. Kanssatuottamisen avulla matkailijoiden Lapissa kokemat ainutlaatuiset, eksoottiset ja taianomaiset matkailuelämykset (kuten satumaiset lumimaisemat, aito joulupukki ja lempeät porot) voidaan välittää niillekin, jotka eivät ole Lapissa vielä käyneet – näin ne saadaan osaksi Lapista muodostuvaa mielikuvaa.

Tutkimus osoitti, että matkailun markkinointiorganisaatio voi halutessaan vaikuttaa kohteen brändi-imagoon olemalla aktiivisessa vuorovaikutuksessa matkailijoiden kanssa sosiaalisessa mediassa. Brändin kanssatuottaminen edellyttää onnistuakseen luovuutta ja rohkeutta, ei välttämättä suuria taloudellisia panostuksia.

Tutkielman ohjaajana toimi yliopistonlehtori Saila Saraniemi Oulun yliopistosta.

Mikko Olavi Kiirikki: Lapin brändi-imagon kanssatuottaminen matkailukohteena sosiaalisessa mediassa.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Lauda-julkaisuarkistossa.

 



Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK