Matkalla huipulle

Tutkimus ja kehittäminen / Pro gradu -tutkimus: Hiljaisuus rakentuu vuorovaikutuksessa
A A A
Tutkimusuutisia
12.6.2015

Pro gradu -tutkimus: Hiljaisuus rakentuu vuorovaikutuksessa

Millainen voisi olla lappilainen hiljaisuus vuorovaikutteisena matkailutuotteena? Mitä ylipäänsä tarkoitetaan, kun puhutaan hiljaisuudesta vuorovaikutteisena matkailutuotteena? Veera Veijola tarkasteli näitä kysymyksiä pro gradu -tutkimuksessaan. Hän haastatteli tutkimustaan varten yhden lappilaisen matkailuyrityksen asiakkaita.

Hiljaisuutta voidaan kokea yksin mutta myös yhdessä muiden kanssa. Hiljaisuusmatkailutuotteessa matkailija on vuorovaikutuksessa myös työntekijöiden ja luonnon kanssa. Kun hiljaisuutta lähdetään etsimään lappilaisesta metsästä, se voi olla matkailijalle täysin uusi ja jopa pelottava asia. Tällöin työntekijän rooli hiljaisuuskokemuksessa kasvaa. Hiljaisuusmatkailutuotteessa täytyy kuitenkin antaa matkailijalle tilaa ja aikaa olla vuorovaikutuksessa myös itsensä ja omien ajatustensa kanssa.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hiljaisuudelle matkailutuotteena on tarvetta. Etenkin suurissa meluisissa kaupungeissa asuville hiljaisuuden tuotteistaminen avaa täysin uusia mahdollisuuksia. Lapista ja muualtakin Suomesta löytyvät kaikki hiljaisuuden tuotteistamiseen tarvittavat resurssit, kuten kaunis luonto, hiljainen kulttuuri ja ammattitaitoista matkailuosaamista.

Veera Karoliina Veijola: Hiljaisuus vuorovaikutteisena matkailutuotteena.

Tutkielman ohjaajana toimivat professori Soile Veijola Lapin yliopistosta ja yliopistonlehtori Saila Saraniemi Oulun yliopistosta.

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK