Matkalla huipulle

Pro gradu -tutkimus: Brändiä rakennetaan toiminnalla, yhteistyöllä ja viestinnällä
A A A
Tutkimusuutisia
3.11.2015

Pro gradu -tutkimus: Brändiä rakennetaan toiminnalla, yhteistyöllä ja viestinnällä

Matkakohteen brändejä on tutkittu paljon imagon näkökulmasta: Millaisena matkailijat kokevat matkakohteen brändin? Vähemmälle huomiolle on jäänyt matkakohteen brändi-identiteetti: Millaisena matkakohteen sisällä vaikuttavat toimijat haluaisivat matkakohteen brändin näyttäytyvän matkailijalle?

Matkakohteen brändin luominen ei ole vain brändin suunnittelua ja markkinointia. Se alkaa jo maankäytöstä, kaavoituksesta ja infrastruktuurin ja palveluiden rakentamisesta – eli hyvin konkreettisesta toiminnasta. Myös eri toimijoiden keskinäinen yhteistyö on tärkeää, jotta brändin rakentaminen onnistuu.

Levillä brändin rakentajien joukko on ollut monipuolinen. Kittilän kunnalla, Levin Matkailu Oy:llä, yksittäisillä yrityksillä, yrittäjillä ja avainhenkilöillä on kaikilla ollut oma roolinsa vahvan brändin luomisessa. Toimijoiden yhteistyötä on onnistuneesti koordinoinut Levin Matkailu Oy, joka on myös toteuttanut ja suunnitellut kohteen yhteismarkkinointia.

Edellä todettu kävi ilmi Päivi Pahkamaan pro gradu -tutkielmassa, jonka lähtökohtana oli kiinnostus sisäisten sidosryhmien rooliin Levin brändin rakentamisessa. Tutkielman pääaineistona olivat Levin nykyisten ja entisten matkailualan vaikuttajien haastattelut.

Tutkielman ohjaajina toimivat professori Raija Komppula Itä-Suomen yliopistosta ja professori Soile Veijola Lapin yliopistosta.

Päivi Pahkamaa: Sisäiset sidosryhmät Levin brändi-identiteetin rakentajina.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Lauda-tietokannassa.

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK