Matkalla  huipulle

Pro gradu -tutkimus: Anthony Bourdain Suomi-kuvaa luomassa
A A A
Ajankohtaista
22.6.2017

Pro gradu -tutkimus: Anthony Bourdain Suomi-kuvaa luomassa

Yhdysvaltalainen Anthony Bourdain tunnetaan maailmassa ruoka- ja matkailuohjelmastaan Anthony Bourdain maailmalla. Yksi ohjelman jaksoista kuvattiin Suomessa tammikuussa 2012. Millaista imagoa tämä ohjelman jakso loi Suomelle matkakohteena? Miten suomalaiset ja ulkomaalaiset katsojat ottivat ohjelman vastaan?

Riikka Aspegren selvitti yllä mainittuja kysymyksiä pro gradu -tutkielmassaan. Tutkimusaineisto koostui ohjelman Suomea koskevasta jaksosta sekä katsojien YouTubessa esittämistä jaksoa koskevista kommenteista.

Suomi-kuvaa luotiin ohjelmassa toisaalta ilmastoon ja säähän liittyvien ja toisaalta kulttuuriin liittyvien asioiden avulla. Suomen kylmyyttä ja pimeyttä korostettiin. Ruokakulttuurista tuotiin esiin perinneruokia ja paikallisia erikoisuuksia ja juomakulttuurista alkoholia. Suomalaisista aktiviteeteista ja tavoista kuvattiin saunaa, kuppaamista ja jokamiesluokan autoilua. Suomalaiset kuvattiin maanis-depressiiviseksi ja vaikeasti lähestyttäväksi kansaksi, mutta myös suomalainen sisukkuus tuotiin esiin. Valtakulttuurin lisäksi esiteltiin romanikulttuuria.

Suomalaiset katsojat suhtautuivat ohjelman luomaan Suomi-kuvaan selvästi kansainvälisiä katsojia kriittisemmin. Suomalaisten mielestä ohjelma keskittyi valtavirrasta poikkeaviin kohteisiin ja toisaalta vahvisti stereotypioita. Ulkomaalaiset katsojat ottivat ohjelman vastaan myönteisemmin, ja se lisäsi heidän kiinnostustaan matkustaa Suomeen.

Riikka Aspegren: Anthony Bourdainin Suomi: Sisällönanalyysi matkailuohjelman luomasta Suomi-kuvasta


Tutkielman ohjaajana toimi professori Soile Veijola.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Lauda-julkaisuarkistossa.


Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK