22.5.2013

Posion matkailualueelle turvallisuussuunnitelma

Käytännön toimenpiteitä ja kehittämistyökaluja sisältävä asiakirja on laadittu Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin (MTI) toteuttamassa Lapin matkailun turvallisuusjärjestelmä -hankkeessa. Työhön on osallistunut Posion kunnan lisäksi matkailuyrityksiä, viranomaisia sekä järjestöjen ja kouluttajien edustajia.

Julkistamistilaisuuden puheenvuoroissaan Posion kehitysyhtiön Antero Lepojärvi ja Posion matkailuyhdistyksen Sonja Kinnunen totesivat turvallisuuden olevan tärkeä osa matkailua ja sen laatua. Matkailualueen turvallisuussuunnitelma tukeekin hyvin Posion matkailustrategian laatutavoitetta. Lepojärvi sanoi turvallisuussuunnitelman olevan hyvä asiakirja viemään turvallisuusasioita eteenpäin yrityksissä.

Yritysedustajista Reijo Lantto Lomakeskus Himmerkistä ja Lauri Sassali Kota-Husky:sta korostivat yhteistyön tärkeyttä niin yritysten kuin yritysten ja viranomaistenkin kesken. Lantto korosti turvallisuuden olevan tärkeä asia matkailun kehittämisessä ja kehittymisessä.

Lapin pelastuslaitokselta palopäällikkö Veli Määttä muistutti, että myös yritysten omat turvallisuusasiakirjojen on oltava kunnossa ja ajan tasalla. Erilaisten harjoitusten avulla voidaan havaita puutteita toiminnassa ja muita kehitettäviä asioita.

Matti Mälkiä Lapin poliisilaitokselta kertoi myös yhteistyön hyödyistä ja koki poliisin roolin tärkeänä osana ennaltaehkäisevää turvallisuustyötä. Sekä poliisin että pelastuslaitoksen edustajat totesivat, että heiltä saa koulutusta, neuvontaa ja opastusta turvallisuusasioihin liittyen.

posio-matkailualue-turvallisuussuunnitelma-web.jpg
Kuva: Turvallisuussuunnitelman toteutusasiakirjan allekirjoittivat (vasemmalta oikealle) Lapin poliisilaitos Matti Mälkiä, Posion Kehitysyhtiön Antero Lepojärvi, Posion matkailuyhdistyksen Sonja Kinnunen ja Lapin pelastuslaitoksen Veli Määttä.

Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI)
projektisuunnittelija Aleksi Latvala
puh. 020 798 5721, aleksi.latvala(at)ramk.fi