22.5.2013

Meri-Lapin matkailualueelle turvallisuussuunnitelma

Käytännön toimenpiteitä ja kehittämistyökaluja sisältävä asiakirja on laadittu Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin (MTI) toteuttamassa Lapin matkailun turvallisuusjärjestelmä -hankkeessa. Työhön on osallistunut Kemin kaupungin lisäksi matkailuyrityksiä, viranomaisia sekä järjestöjen ja kouluttajien edustajia.

Kemi-Tornio alueen kehittämiskeskus ry:n Martti Ruotsalainen kertoi julkistamistilaisuuden avauspuheenvuorossaan Meri-Lapin alueen olevan logistisesti hyvällä paikalla. Hän totesi, että siellä missä liikkuu paljon ihmisiä, turvallisuus on tärkeä asia.

– Matkailun turvallisuuden kehittäminen vaatii yhteistyötä viranomaisten, yritysten ja muiden toimijoiden välillä, ja matkailualueen turvallisuussuunnitelma edistää tätä yhteistyötä.

Susanna Koutonen Kemin Matkailu Oy:stä totesi turvallisuuden olevan tärkeä osa yritystoimintaa, minkä lisäksi sitä on hyvä nostaa esille myös matkailualueen tasolla. Yritysten välistä yhteistyötä turvallisuusasioissa pitää lisätä ja löytää yhteinen tahtotila turvallisuuden kehittämiseen.

– Yritysten tulisi keskustella avoimesti hyvistä käytänteistä ja oppia toisiltaan, sillä kaikki turvallisuuteen liittyvät asiat eivät ole salaisia. Esimerkiksi helmikuussa järjestetystä Lumilinnan evakuointiharjoituksesta opittiin paljon ja toimintaa on kehitetty sen pohjalta, Koutonen kertoi.

Lapin pelastuslaitokselta Ari Soppela esitteli pelastuslaitoksen tapaa viestiä turvallisuusasioista positiivisilla jutuilla sosiaalisessa mediassa. Esille nostetaan arjen sankareita ja muita onnistumisia erilaisissa tilanteissa. Soppela muistutti myös pelastuslaitoksen internetsivuilla olevan runsaasti materiaalia yritysten omatoimisen turvallisuustyön tueksi.

Turvallisuussuunnitelman toteutusasiakirjan allekirjoittivat MTI:n Tarja Tammian lisäksi Lapin Pelastuslaitoksen Ari Soppela, Kemi-Tornio alueen kehittämiskeskus ry:n Martti Ruotsalainen sekä turvallisuustyöryhmän yritysjäsen, Kemin Matkailu Oy:n Susanna Koutonen.

meri-lappi-matkailualue-turvallisuussuunnitelma-web.jpg
Kuva (vasemmalta oikealle): Matti Rask/Kemin kaupunki, Ari Soppela/Lapin pelastuslaitos, Susanna Koutonen/Kemin Matkailu Oy, Martti Ruotsalaine/ Kemi-Tornio alueen kehittämiskeskus ry, Aleksi Latvala/MTI ja Titta Vuorinen/Kemin Matkailu Oy

Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI)
projektisuunnittelija Aleksi Latvala