Matkailun turvallisuusjärjestelmähanke on kansainvälinen erikoisuus
25.9.2010

Matkailun turvallisuusjärjestelmähanke on kansainvälinen erikoisuus

Sisäasiainministeri Anne Holmlundin mukaan Lapissa meneillään oleva matkailun turvallisuushanke on esimerkki sellaisesta viranomaisten ja yritysten yhteistyöstä, jota voidaan ylpeästi esitellä myös Suomen rajojen ulkopuolella. Ministeri Holmlund esiintyi torstaina 23.9. Rovaniemellä Lapin aluekehityspäivillä, joiden teemana oli arjen turvallisuus Lapissa.

Puheessaan Holmlund otti esille palveluiden kysynnän suuret vaihtelut eri vuodenaikoina, mikä asettaa haasteita arjen turvallisuudelle Lapissa. Ministerin mukaan matkailuyritykset ovat turvallisuuden suhteen samassa veneessä, minkä vuoksi yritykset ovat ryhtyneet luomaan matkailun turvallisuusjärjestelmää yhdessä viranomaisten kanssa. Ministeri viittasi puheessaan myös sisäasiainministeriön ja Lapin matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin väliseen kumppanuussopimukseen, joka osaltaan edistää matkailun turvallisuustyötä.

Valtioneuvoston periaatepäätös sisäisen turvallisuuden ohjelmasta on ministeri Anne Holmlundin mukaan jalkautettu parhaiten Lapissa. Lapin toimintamallia, joka perustuu laaja-alaiseen turvallisuusyhteistyöhön, tullaan hyödyntämään koko valtakunnan alueella. Valtakunnallisesti on ryhdytty puhumaan Lapin mallista.

Lapin aluekehityspäivillä on koolla Lapin kuntien, järjestöjen ja viranomaisten sekä oppilaitosten edustajia.

Lisätiedot:
Pekka Iivari