Matkailualan vielä tuntemattomat asiakasryhmät esille opinnäytetöissä
23.5.2016

Matkailualan vielä tuntemattomat asiakasryhmät esille opinnäytetöissä

Matkailualalla on useita potentiaalisia asiakasryhmiä massaturistiryhmien vaihtoehtona. Näitä uusia asiakasryhmiä on taidokkaasti kartoitettu Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetöissä. Opiskelijat ovat ottaneet haltuun ulkosuomalaiset asiakkaat sekä arktista luksusta etsivät matkailijat.

Matkailualan uusia asiakasryhmiä on tutkittu ja analysoitu tämän kevään matkailualan opinnäytetöissä. Opinnäytetyöt ovat hyvä keino lähteä etsimään matkailualalle uusia ajatuksia. Lapista löytyykin yrityksiä, jotka tarttuvat uusiin haasteisiin lähtemällä mukaan kansainvälisen koulutuksen opinnäytetöihin. Näkökulmien laajentaminen ja uuden tiedon hankinta Suomen ja Lapin rajojen ulkopuolella voi tuoda yritystoiminnan kehittämiseen piristävää raikkautta ja kauas kantavia ideoita.

Lapin ammattikorkeakoulun kansainvälisessä koulutusohjelmassa Degree Programme in Tourism esiteltiin kaksi hyvää kehittämistyötä Lapin matkailun uusien avauksien kehittämiseen.

Roksolana Badun kartoitti toimeksiantona ScanAdventures -yritykselle, mitä Suomeen ja Lappiin tulevat ulkosuomalaiset haluavat matkaltaan. Tämä asiakasryhmä nauttii kartoituksen perusteella paikallisesta ruoasta ja elämäntavasta. Matkalta haetaan rauhallisuutta, luontokokemuksia ja nautinnollista yhteisoloa sukulaisten ja tuttavien kanssa. Mutta samalla Roksolanan mukaan ulkosuomalaiset kaipaavat hyviä palveluja ja mahdollisuuksia osallistua paikalliseen elämään. Matkailun nautinto syntyy paikallisesta, aidosta kulttuurista. Sitä voi tarjota hyvä ja rauhallinen majoituskohde, paikallinen tapahtuma ja ravintolassa tarjottu perinteinen ruoka. – Nämä asiakkaat palaavat aina uudelleen, samalle alueelle, Roksolana muistuttaa.

Liisa Kokkarinen van Dongen on toimeksiantona Arctic Luxury Travel -yritykselle selvittänyt, mitä on arktinen luksus ja miten näiden asiakkaiden tuoma potentiaali hyödynnetään monipuolisesti matkailupalveluiden kehittämisessä. Liisa lähti hakemaan kattavasti koko arktisen alueen maissa niitä merkittäviä tekijöitä, joista arktinen luksus voisi koostua. – Kyseessä on vahvasti tunne, holistinen kokemus siitä, että luonto on elämän lähde. Me voimme antaa asiakkaille paluun elämän perusasioihin, Liisa selventää.

Arctic Luxury_web.jpg
Opinnäytetyön posteri Liisa Kokkarinen van Dongen

Haastattelemalla ihmisiä kahdeksasta arktisen alueen maasta Liisa kohtasi myös arktisen alueen luksusmatkailun vaikutusmahdollisuudet. Luksusmatkailija on yksityismatkailija, joka on valmis panostamaan elämykseensä. Viemällä hänet autenttiseen luontoon ja näyttämällä myös, miten oma toimintamme vaikuttaa luontoon, voidaan vaikuttaa esimerkiksi ilmastonmuutoksen tietoisuuden lisäämiseen. – Luksusmatkailijat ovat usein vaikutusvaltaisia ihmisiä. Yhdistämällä arktisella alueella luksus ekomatkailuun, voidaan lisätä yleistä tietoutta ilmastonmuutoksesta ja pyrkiä vaikuttaman myös siihen, että ainutlaatuinen luonto säilyy ja voi hyvin, Liisa korostaa.

Opinnäytetyöt:
Roksolana Badun: Perceptions of Finnish Cultural Tourism Among Finnish Expatriates
Liisa Kokkarinen van Dongen: Arctic Luxury Travel, Circumpolar Arctic Luxury Experience