Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituuttiin kuuluva ammatillisen toisen asteen matkailu- ravitsemis- ja talousala omaksi tulosalueeksi Rovaniemen koulutuskuntayhtymässä
25.9.2010

Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin toimintaa kehitetään kokoamalla Rovaniemen koulutuskuntayhtymässä ammatillisen toisen asteen matkailu-, ravitsemis- ja talousala omaksi tulosalueekseen. Tästä tulosalueesta tulee osa Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituuttia. Rovaniemen koulutuskuntayhtymän hallitus hyväksyi asiasta periaatepäätöksen kokouksessaan 22.9.2010.

Tarvittavat suunnitelmat ja muutokset valmistellaan loppuvuoden 2010 aikana Rovaniemen koulutuskuntayhtymän valtuuston päätettäväksi siten, että toiminta käynnistyy uudella toimintamallilla vuoden 2011 alusta.

Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti on Lapin korkeakoulukonsernin yhteinen yksikkö, johon kuuluu Lapin yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan matkailututkimuksen oppiaine, Rovaniemen ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousala sekä Rovaniemen koulutuskuntayhtymän ammatillisen toisen asteen matkailu-, ravitsemis- ja talousala. Instituutti tuottaa osapuolten vastuulla olevan matkailu, ravitsemis- ja talousalan tutkimuksen, koulutuksen ja palvelutoiminnan.

Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti aloitti toimintansa 1.8.2009. Instituuttia johtaa syksyllä 2009 aloittanut johtokunta ja väliaikainen johtaja.

Kooltaan koko instituutti tulee olemaan noin 1500 opiskelijan, 120 työntekijän ja liikevaihdoltaan yli 10 miljoonan euron suuruinen yksikkö, jonka opiskelijamäärästä runsas kolmasosa, henkilöstöstä noin puolet ja liikevaihdosta kaksi kolmasosaa tulee koostumaan toisen asteen koulutuksesta ja palvelutoiminnasta.

Nyt tehdyillä toimenpiteillä ei nähdä olevan vaikutuksia henkilöstön asemaan Rovaniemen koulutuskuntayhtymässä.