Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutissa on koottu organisaatioturvallisuusbarometri
8.11.2010

Lapin matkailun turvallisuusjärjestelmää kehittävä hankekokonaisuus on luonut Lapin organisaatioturvallisuusbarometrin kuvaamaan organisaatioiden (yritykset, viranomaiset, järjestöt) turvallisuuden tilannetta eräiden keskeisten indikaattoreiden valossa.

Tiedot kerätään lomakkeella tilaisuuksissa, jotka liittyvät matkailun turvallisuusjärjestelmän rakentamiseen. Lomakkeeseen ovat vastanneet yrityksen/organisaation johdon ja muun henkilöstön edustajat. Barometria päivitetään sitä mukaan kun eri tilaisuuksista saatuja vastauksia kumuloituu Lapin matkailun turvallisuusjärjestelmän ylläpitämään havaintoaineistopankkiin. Barometrin on suunnitellut ja toteuttanut kehityspäällikkö Pekka Iivari. Hankesuunnittelija Heidi Lahdenkauppi on koodannut havaintoaineiston analyysiä varten. Taulukoissa käytettävä asteikko muuttuu suhteelliseksi (prosenttiluvuiksi) kun havaintoja kertyy runsaasti yli sadan.

Tällä hetkellä näkyvät tulokset (n=85) on kerätty seuraavista tilaisuuksista:
1) Matkailuturvallisuushankkeen esittely Pyhä-Luostolla 5.10.2010
2) Pelastuspalveluseminaari Saariselällä 7-10.10.2010