2.11.2011

Matkailu- ja ravintola-alan turvallisuuspalkinto 2011 Lapin Safareille

Palkintolautakunnan mukaan Lapin Safarit on toiminut uraauurtavalla tavalla matkailualan ja erityisesti ohjelmapalvelualan turvallisuuden kehittämisessä erityisesti Lapin alueella. Lapin Safarit on kansallisesti merkittävä matkailupalveluiden tuottaja.

Yritys on toiminut tiiviissä yhteistyössä viranomaisten ja oppilaitosten kanssa turvallisuuden käytänteiden sekä uusien tuoteideoiden kehittämisessä. Lapin Safarit on ollut aktiivinen ja yhteen kokoava voima eri viranomaistahojen välillä matkailun turvallisuuden käytänteiden kehittämisessä sekä harjoitusten järjestämisessä.

Suomen Palopäällystöliitto ry on yhdessä Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan, Finanssialan Keskusliiton ja Turvallisuusuutiset.fi -julkaisun tuottajan kanssa perustanut matkailu- ja ravintola-alan turvallisuuspalkinnon toimialan turvallisuustoiminnan edistämiseksi. Palkinto myönnetään esimerkillisestä onnettomuuksien ehkäisytyöstä, tapahtumasta tai toiminnasta, jolla on estetty tai rajoitettu vahinkojen määrää, ansiokkaasta toiminnasta matkailu- ja ravintola-alan turvallisuuden kehittämiseksi tai alan turvallisuutta edistävän laitteen, toimintatavan tai vastaavan kehittämisestä. Turvallisuuspalkinto myönnetään yhteisölle. Palkinto jaetaan nyt neljännen kerran.

Palkintoesityksen tekivät johtaja Johan Edelheim Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutista, ylijohtaja Timo E. Korva Lapin aluehallintovirastosta, turvallisuus-/valmiuspäällikkö Kari Tiermas Rovaniemen kaupungista ja valmiuspäällikkö Pekka Koivukangas Vapaaehtoisesta pelastuspalvelusta VAPEPA:sta.

Lappilainen matkailuturvallisuustyö on kansallisesti menestyksellistä. Rovaniemen koulutuskuntayhtymän Lapin Urheiluopistolle myönnettiin vuonna 2007 matkailu- ja ravintola-alan turvallisuuden tunnustuspalkinto. Lapin matkailun turvallisuusverkosto sai vuoden 2010 Timanttitekopalkinnon ja Lapin matkailun turvallisuusverkostoa kehittävä verkosto-, koulutus- ja ennakointihanke puolestaan arvioitiin vuoden 2010 parhaaksi tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokäytänteeksi ammattikorkeakouluissa. Lisäksi Lapin Urheiluopisto on saanut vuoden 2011 opetusalan turvallisuuden tunnustuspalkinnon.

Turvallisuuspalkinto luovutetaan Suomen Palopäällystöliiton Onnettomuuksien ehkäisyn opintopäivien yhteydessä Tampereella 2.11.2011 Scandic Rosendahlissa klo 8.40.

Lisätietoja matkailu- ja ravintola-alan turvallisuuspalkinnosta 2011:
Koulutusjohtaja Tomi Timonen, Suomen Palopäällystöliitto, puh. 040 588 3112
Lakimies Sami Hämäläinen, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry, puh. 040 524 8790

Lisätietoja Lapin Safarit Oy:stä:
Johtaja Rami Korhonen, Lapin Safarit Oy, puh. 016 331 1213

Konkreettisia toimenpiteitä, joilla Lapin Safarit on edistänyt turvallisempaa ohjelmapalvelua Lapissa ja matkailutoimialan turvallisuutta kokonaisuutena:

• Lapin Safarit on kehittänyt Rovaniemen alueen ohjelmapalveluyrityksille yhteisen turvallisuuskoulutuksen yhteistyössä poliisin, Suomen Punaisen Ristin ja Lapin Pelastuslaitoksen kanssa 1990-1uvun puolivälistä lähtien.

• Lapin Safarit kehitti maamme ensimmäisen matkailun maastopelastuskartan yhteistyössä Pelastuslaitoksen, poliisin ja Rovaniemen maalaiskunnan kanssa vuonna 2002. Nykyisin samaa mallia hyödynnetään myös monissa muissa matkailukeskuksissa Suomessa ja pelastuspalvelukartan periaatteet käydään läpi yrityksen sisäisessä koulutuksessa.

• Yritys on toiminut aktiivisesti Lapin matkailun turvallisuusjärjestelmä -hankkeessa sekä muissa paikallisissa turvallisuutta edistävissä projekteissa. Lisäksi Lapin Safarit on ollut mukana useissa Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin toteuttamissa kehittämishankkeissa.

• Yritys tekee tiivistä yhteistyötä poliisin, kuntien ja Pelastuslaitoksen kanssa turvallisuusasioissa, mm. moottorikelkkareittien turvallisuuden kehittämisessä (teiden ylitykset, reittien linjaukset, jääalueet);

• Yritys on kehittänyt matkailutoimialan turvallisuuskäytänteitä julkaisemalla valtakunnassa ensimmäisenä moottorikelkkailun turvallisuusohjeet asiakkaille tietokoneanimaationa sekä laatimalla yrityksen sisäiset turvallisuusohjeet;

• Yritys on kehittänyt tiivistä ja riittävää ensiapulaukkujen sisältöä, joka perustuu olosuhteisiin ja vallitsevaan säätilaan;

• Yritys on rakentanut reaaliaikaisen GPS -seurannan pitkien safareiden paikantamiseen, jolloin toimistolta voidaan seurata moottorikelkkasafarin etenemistä maastossa. Ongelmatapauksissa hätäsignaali tulee päivystyspuhelimeen. Järjestelmää voidaan soveltaa myös yksittäisen matkailijan paikkatiedon seurantaan;

• Yritys on kehittänyt turvallisuuden tilastointia ja tapahtumaseurantaa mm. siten, että toimipisteiden vastuuhenkilöt suorittavat kuukausittaiset yhteenvedot tapahtumista. Tapahtumaseurantaan on rakennettu koneellinen luentajärjestelmä ja lisäksi on kehitetty toimialan omia tunnuslukuja;

• Yritys tiedottaa tuottajaverkostossa tuottajan juridisesta vastuusta ja kouluttaa verkostoa tuottajan vastuun sisällöistä ja turvallisuusasenteen merkityksestä palvelutoiminnassa. Juridisen vastuun sisällöt on ajettu sopimusteksteihin;

• Yritys on osallistunut ainoana elinkeinoelämän edustajana työryhmään, joka Kuluttajaviraston johdolla kehitti moottorikelkkasafareiden turvallisuuslomaketta/ohjeistusta sekä toimimalla lausuntotahona;

• Yritys on tehnyt aloitteita moottorikelkkailun turvallisuuden edistämiseksi, koskien esimerkiksi tehonrajoitustekniikan kehittämistä (ns. "turistitutti", sekä yhtäaikaisen kaasun ja jarrun painamisen estojärjestelmä);

• Lapin Safarit osallistui Lapin Urheiluopiston toteuttamaan erityisryhmien kylmäsuojaus (hypotermian esto) hankkeeseen toimimalla testialustana liikuntarajoitteisten safareilla.