Martin Falk itävaltalaisesta tutkimuslaitos WIFO:sta vierailee ja luennoi MTIssa marraskuussa
12.10.2015

"Lapin talvimatkailu voi lumivarmuudestaan hyötyä tulevaisuudessa" sanoo MTI:ssa 17. ja 18. marraskuuta vieraileva vanhempi ekonomisti Martin Falk tutkimuslaitos WIFOsta, Itävallasta.

Falk luennoi tiistaina 17.11. klo 12-16 aiheesta "Trends and determinants in demand in international downhill skiing markets" ja keskiviikkona 18.11. klo 10-14 aiheesta "Drivers of growth and exits: Evidence for hotel establishments". Vierailuluennot on integroitu osaksi kurssia YMAT0312 Revenue management and leadership, mutta tilaisuuteen voi osallistua muutkin asiasta kiinnostuneet opiskelijat, yrittäjät ja intressitahot. Luennot järjestetään Unelmatehtaan tiloissa (142) ja luentokieli on englanti.

Martin Falk on syntyään saksalainen, väitellyt Regensburgin ylipistossa vuonna 2002, julkaissut lukuisia tutkimuksia kansainvälisissä matkailualan tieteellisissä aikakauslehdissä. Hänen tutkimuksensa käsittelevät kansainvälisten matkailijavirtojen muodostumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä keskittyen erityisesti hiihtokeskusten ja majoituspalveluiden kasvun määräytymiseen sekä majoitusyritysten selviytymiseen. Hän on käyttänyt eri tutkimuksissaan lähinnä eurooppalaisia laajoja aineistoja sekä keskittynyt erikseen itävaltalaisiin, sveitsiläisiin ja ruotsalaisiin markkinoihin. Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, millaisina hyödykkeinä matkailutuotteet eri alueilla ja olosuhteissa näyttäytyvät matkailijoille ja millaisia tulevaisuuden haasteita niihin liittyy. Hän on esitellyt tutkimuksiaan laajasti kansainvälisissä tieteellisissä konferensseissa ja on pidetty luennoitsija. Vierailun yhteydessä rakennetaan tutkimusyhteistyösuhteita ja –verkostoja.

Professori Markku Vieru
markku.vieru(at)ulapland.fi