6.9.2013

MTI:lle avustus pelastus- ja turvallisuusharjoituskäsikirjan laatimiseen

Käsikirja toimii oppaana turvallisuusharjoituksen suunnittelussa, viestinnässä ja käytännön toteuttamisessa. Kirja kokoaa Lapissa matkailualalla vuosien varrella järjestettyjen pelastus- ja turvallisuusharjoitusten kokemukset ja sisällöt yksiin kansiin. Harjoituksia on järjestetty mm. Lapin matkailun turvallisuusjärjestelmää kehittävissä MTI:n hankkeissa yhteistyössä yritysten, viranomaisten, järjestöjen, kuntien ja oppilaitosten kanssa.

Harjoitukset ovat lisänneet yritysten kiinnostusta kehittää varautumistaan turvallisuusasioihin. Harjoitukset sisältyvät laajaan turvallisuuden verkostoyhteistyöhön, joka lisää elinkeinon valmiuksia varautua erilaisiin arjen onnettomuus- ja häiriötilanteisiin.

Palosuojelurahaston myöntämä avustus on suuruudeltaan 19 000 euroa. Käsikirja valmistuu keväällä 2014.

Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti
Projektipäällikkö Pekka Iivari