Lapin yliopistolle miljoonalahjoitus Kiinasta - professuuri MTI:lle
7.6.2016

Lapin yliopistolle miljoonalahjoitus Kiinasta - professuuri MTI:lle

Lapin yliopisto ja Bewin International Sports & Culture Co ltd. ovat sopineet merkittävästä lahjoituksesta Lapin yliopistolle. Lahjoitusten yhteisarvo on 1 150 000 euroa, joka on merkittävimpiä kansainvälisiä lahjoituksia yliopistojen varainhankinnassa. Bewin International Sports & Culture Co ltd. lahjoittaa Lapin yliopistolle määräaikaisen urheilu- ja kulttuurimatkailun tutkimusprofessuurin vuosille 2018–2027. Lahjoituksen arvo on 100 000 euroa vuodessa. Professuuri sijoittuu Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituuttiin (MTI).

Sopimuksen mukaan Bewin Sports & Culture Co ltd. lahjoittaa Lapin yliopistolle vuosina 2016–2017 yhteensä 150 000 euroa osana meneillään olevaa yliopistokeräystä. Rahalahjoitus on vastinrahakelpoinen, eli valtio antaa yliopistolle lahjoituksesta vastinrahoitusta noin kolme kertaa lahjoitusta vastaavan määrän.

Lahjoitus konkretisoi merkittävällä tavalla Lapin yliopiston pitkäaikaista Kiina-yhteistyötä erityisesti Kiinan oikeusjärjestelmän ja kulttuurin tutkimuksessa. Se vahvistaa merkittävällä tavalla Lapin yliopiston matkailututkimusta ja Kiina-yhteistyötä.

Sopimus allekirjoitetaan tiistaina 7. kesäkuuta 2016 klo 10.45 Rovaniemellä Arktikumissa järjestettävän kiinalais-pohjoismaisen arktisen yhteistyön symposiumin yhteydessä. Symposiumin järjestelyistä vastaa Lapin yliopiston Arktinen keskus.

Lahjoituksesta:
Heikki Autto, yhteyspäällikkö, Lapin yliopisto
puh. 040 484 4330, heikki.autto@ulapland.fi

Mauri Ylä-Kotola, rehtori, Lapin yliopisto
mauri.yla-kotola@ulapland.fi

China-Nordic Arctic Cooperation -symposiumista:
www.arcticcentre.org/china
Johanna Westerlund, viestintäasiantuntija, Lapin yliopiston Arktinen keskus