Lapin matkailuopiston uudet oppimisympäristöt Jokiväylään
3.3.2017

Lapin matkailuopiston uudet oppimisympäristöt Jokiväylään

Lapin matkailuopiston opetusravintolana toimiva Oppipoika sulkee ovensa kesällä, kun Rovaniemen koulutuskuntayhtymä luopuu Toripuistikon kiinteistöstä. Ravintola Oppipojan lakkaaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Lapin matkailuopiston opetusravintolatoiminta loppuisi kokonaan. Päinvastoin opetusravintolatarjonta tulee laajenemaan ja monipuolistumaan.

Lapin matkailuopiston ravintola- ja cateringalan sekä matkailu- ja puhdistuspalvelualan opetustoiminta käynnistyy uusissa tiloissa Jokiväylässä elokuussa. Suuri joukko oppilaitoksen ammatinopettajista on osallistunut uusien tilojen ja oppimisympäristöjen suunnitteluun. Kokki-, tarjoilu- ja baarityöskentelyä harjaannutetaan ensi syksystä lähtien viidessä täysin uudessa, ajanmukaisessa ja varustelutasoltaan ensiluokkaisessa oppimisympäristössä Jokiväylän toimipisteessä.

Uudet tilat tuovat aiempaa paremmat mahdollisuudet oppia työelämän perustaitoja. Myös Rovaniemen koulutuskuntayhtymän ravintolat muissa toimipisteissä tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia opetusravintolatoiminnalle jatkossakin. Ravintoloiden toimintaa tullaan monipuolistamaan siten, että niissä on mahdollista toteuttaa opetusravintolatoimintaa. Näin opetusravintolaverkosto tulee laajenemaan ja antaa opiskelijalle entistä enemmän mahdollisuuksia oppimiseen.

Opetuksen tasosta ei missään nimessä haluta tinkiä. Toripuistikon kiinteistöstä luopuminen tuo säästöjä, jotka mahdollistavat laadukkaan opetustoiminnan jatkumisen. Lapin matkailuopiston opiskelijat ovat menestyneet hyvin valtakunnallisellakin tasolla, ja laadukkaan opetuksen turvaaminen on luonnollisesti toiminnan ydin. Opetus- ja kulttuuriministeriö on leikannut ammatillisen koulutuksen rahoitusta, minkä vuoksi toiminnan tehostaminen on välttämätöntä. Rovaniemen koulutuskuntayhtymässä lähtökohtana on hakea säästöjä muualta kuin opetuksesta.

Ammatillisen koulutuksen reformi tuo valtakunnallisella tasolla tiiviimpää yhteistyötä työelämän ja ammatillisen koulutuksen välille, ja siirtää enemmän oppimista työpaikoille joka alalla. Oppipojan lakkaaminen ei kuitenkaan tarkoita Lapin matkailuopiston opiskelijaravintolatoiminnan siirtymistä kokonaan työelämään, vaan kuntayhtymän omista oppimisympäristöistä rakennetaan niin monipuolisia, että niissä on jatkossakin mahdollista oppia tarvittavia taitoja ennen työpaikoille siirtymistä.