Kiinalaiset luottavat lappilaiseen talviurheiluosaamiseen - Pekingin urheiluyliopisto tilasi Lapin yliopiston ja Lapin AMKin yhteisesti järjestämän tutkintokoulutuksen
20.9.2018

Lapin yliopiston ja Lapin AMKin yhteistyö kansainvälisen koulutusviennin parissa otti merkittävän askeleen eteenpäin, kun syyskuun alussa käynnistyi korkeakoulujen yhdessä räätälöimä ”Snow and Ice Resort Management” –tutkintokoulutus. Talviurheiluun keskittyvän tutkintokoulutuspaketin tilasi Pekingin urheiluyliopisto (Beijing Sport University), ja se rakentuu vahvasti lappilaisten korkeakoulujen erityisosaamiselle.

Kiina panostaa vuoden 2022 talviolympialaisiin

Pekingin urheiluyliopisto (Beijing Sport University) on ostanut Lapin yliopistolta ja Lapin AMKilta ”Snow and Ice Resort Management” -tutkintokoulutuksen. Kaksivuotinen koulutus keskittyy erityisesti talviurheiluun ja matkailuun. Koulutukseen osallistuu Pekingin urheiluyliopistosta 13 opiskelijaa, joilla on jo takanaan kaksi vuotta johtamisen opintoja. Valmistuttuaan opiskelijat saavat Lapin AMKin myöntämän AMK-tutkinnon (Bachelor’s degree).

Vuoden 2022 talviolympialaiset järjestetään Kiinassa, minkä vuoksi maassa panostetaan nyt voimakkaasti talviurheilun kehittämiseen. Parhaillaan rakennetaan laajaa talviurheilun verkostoa, joka vaatii toimiakseen muun muassa johtamisen osaajia. Pekingin urheiluyliopisto on omalla alallaan Kiinan huippuyliopisto, joten sillä on suuri vastuu urheilujohtajien kouluttamisessa.

Ainutlaatuiset sisällöt syntyvät yhteistyössä

Eräs keskeisistä suomalaisen koulutusviennin kehittämisen tavoitteista on viime vuosina ollut juuri viennin edistäminen Kiinan markkinoille. Myös Lapin yliopisto ja Lapin AMK ovat yhdessä sitoutuneet pitkäjänteiseen yhteistyöhön Pekingin urheiluyliopiston kanssa. Yhteistyösopimus on solmittu marraskuussa 2017 Pekingissä, ja koulutusviennin lisäksi yhteistyötä tehdään tulevaisuudessa opettaja-, opiskelija- ja tutkijavaihdon sekä tutkimuksen parissa.

– Tämä tutkintokoulutus on pitkäjänteisen ja määrätietoisen yhteistyön tulos. Samalla se on hieno osoitus siitä, miten yhdistämällä kahden korkeakoulun osaamista voidaan luoda jotain täysin uutta ja ainutlaatuista, toteaa Lapin yliopiston rehtori Mauri Ylä-Kotola.

”Snow and Ice Resort Management” -koulutuksen sisällöt on suunniteltu pitkälti ostajan toiveiden mukaisesti. Johtamisen opintosisältöjä tuottavat molemmat korkeakoulut. Opintojen perusosa rakentuu vahvasti Lapin AMKin englanninkielisen matkailun koulutusohjelman (Bachelor of Hospitality Management, Tourism) pohjalle. Matkailuopintoja on kehitetty kolmen koulutusasteen yhteistyössä jo kymmenen vuotta, osana Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituuttia.

– Voin ylpeästi todeta, että olemme pedagogiikkaa ja työelämäyhteyksiä ajatellen matkailukoulutuksen edelläkävijöitä. Tämän varaan on hyvä rakentaa myös uusia sisältöjä, kertoo Lapin AMKin rehtori Riitta Rissanen.

Toteutuksiin liittyy monipuolista työelämäyhteistyötä, jossa molemmilla korkeakouluilla on omat roolinsa. Lisäksi koulutuspakettiin sisältyy tilaajan toiveiden mukaisesti harjoittelu hiihtokeskuksissa ja talviurheilutapahtumissa.

Lisätietoja koulutuksesta:
Tarja Tammia, opetuspäällikkö, Lapin AMK