Julkaisut: Maratoonari hakee juoksun lisäksi paikallisia kokemuksia
28.6.2016

Julkaisut: Maratoonari hakee juoksun lisäksi paikallisia kokemuksia

Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin (MTI) uudessa julkaisussa pohditaan, miten paikallisesta juoksutapahtumasta voidaan kehittää matkailijoita houkutteleva elämys. Erilaiset liikunta-, kulttuuri- ja muut vapaa-ajantapahtumat kasvattavat suosiotaan, ja niitä järjestetään vuosi vuodelta enemmän. Myös Rovaniemen kaupungin strategioissa tapahtumilla on merkittävä rooli.

Urheilutapahtuma kaupungissa: näkökulmia juoksutapahtuman matkailulliseen kehittämiseen -julkaisu perustuu Lapin yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoiden Rovaniemi Marathonia ja sen kehittämistä käsitelleisiin kandidaatintutkielmiin.

Opiskelijat tarkastelivat tapahtumaa osallistujien, yhteistyökumppaneiden sekä järjestäjien näkökulmista. Tulokset tuovat avauksia niin itse tapahtuman kuin laajemminkin kaupungin tapahtumamatkailun kehittämiseen, toteavat opiskelijoiden töitä ohjanneet Minni Haanpää ja Maria Hakkarainen.

Ulkomaiseen juoksutapahtumaan matkaavat juoksijat arvostavat erityisesti juoksuympäristöä ja elämysten kokemista tapahtumassa. Juoksusuoritus tuottaa osallistujille kokonaisvaltaista hyvinvointia, mutta sen rinnalla tapahtuman koko sekä reitin varrella saatu kannustus ovat merkittäviä tekijöitä muualta saapuville osallistujille.

Onkin tärkeää, että tapahtumat saavat näkyvyyttä kaupunkikuvassa ja houkuttelevat paikallisia mukaan hengenluomiseen, Haanpää ja Hakkarainen toteavat.

Julkaisussa haastateltujen yhteistyökumppanien mukaan tapahtumat laajentavat kaupungin palvelutarjontaa ja monipuolistavat Rovaniemeä matkakohteena. Erityisesti korostettiin kesäajan tapahtumatarjontaa. Tapahtumien määrän lisäksi myös niiden järjestelyjen laatuun sekä keskinäiseen aikataulutukseen tulee kiinnittää huomiota, jotta ne eivät vähennä toistensa matkailullista potentiaalia.

Juoksutapahtumien ollessa nosteessa maailmanlaajuisesti, Rovaniemi Marathonilla on hyvät mahdollisuudet kehittyä kansainväliseksi urheilutapahtumaksi. Kaupungin joulubrändin arvojen voimakkaampi hyödyntäminen eri tavoin sekä paikallisuuden korostaminen voisivat tuottaa osallistujille erityistä ”lappilaista wellnessiä, Haanpää ja Hakkarainen toteavat.

Julkaisun tiedot:

Urheilutapahtuma kaupungissa: Näkökulmia juoksutapahtuman matkailulliseen kehittämiseen
Minni Haanpää & Maria Hakkarainen (toim.)
Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti: Rovaniemi, 2016. (verkkojulkaisu)
Julkaisun osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-6620-29-9

Minni Haanpää, p. 040 484 4192, minni.haanpaa@ulapland.fi