23.2.2012

Järjestöt mukaan turvallisuustyöhön

Rovaseudun alueella toimivalla Vapaaehtoisella pelastuspalvelulla sekä sosiaali- ja terveysjärjestöillä on paljon osaamista jota voidaan käyttää asukkaiden, matkailijoiden ja viranomaisten apuna arjen turvallisuuden kehittämisessä. Turvallisuutta voidaan edistää ottamalla alueella toimivat järjestöt ja Vapaaehtoinen Pelastuspalvelu mukaan turvallisuuden suunnittelutyöhön.

RAMKin opiskelijan ja Vapaaehtoisen pelastuspalvelu VAPEPAn Rovaseudun puheenjohtajan Matti Moilasen mielestä järjestöjen voimavaroja ei ole vielä riittävästi hyödynnetty turvallisuuteen, syrjäytymiseen ja kansalaisten hyvinvointiin liittyvissä toimenpiteissä. Rovaseudulla oli Vapaaehtoisessa pelastuspalvelussa kymmenen toimivaa hälytys- tai valmiusryhmää vuonna 2010. Ryhmät ovat antaneet hälytyskeskukseen yhteystietonsa ja tiedot turvallisuusosaamisestaan. Ryhmien yhteenlasketut henkilöresurssit ovat noin 150 vapaaehtoista. Lapin aluehallintovirasto koordinoi viranomaisten ja järjestöjen sekä valmiusryhmien toimintaa. Sosiaali- ja terveysalan järjestöjä toimii Rovaseudulla yli sata.

Matti Moilanen tarkasteli työssään kahta aikaisemmin tapahtunutta onnettomuutta, rivitalon tulipaloa ja syysmyrskyä, sekä kolmea mahdollista onnettomuustilannetta, henkilöetsintää, tulvaa ja suuronnettomuutta. Hän arvioi järjestöjen osaamista ja resursseja tällaisissa tilanteissa. Tutkimukseen osallistuneet järjestöt ilmoittivat osaamisalueikseen ensiavun, henkisen tuen, etsinnän, evakuoinnin, liikenteenohjauksen, alueiden eristämisen, rakennusten suojaamisen, järjestyksen valvonnan, raivaustyön, syrjäytymisen ehkäisyn ensihuollon, kielitaidon, taloudellisen tuen, kalusto- ja henkilöstösiirrot, tiedottamisen ja viestinnän sekä lastenhoidon.

Matti Moilasen mukaan olisi tarvetta kartoittaa kaikki Rovaseudulla eli Rovaniemen ja Ranuan alueella toimivat vapaaehtoisjärjestöt, joilla olisi valmius tarjota tukea onnettomuuksissa ja katastrofeissa. Järjestöjen ja vapaaehtoisten merkitys korostuu harvaan asutuilla alueilla. Järjestöt ovat kuntien ja viranomaisten kumppaneita, joiden osallistuminen arjen turvallisuuden tehtäviin sekä koulutuksiin ja harjoituksiin edistää olennaisesti hyvinvointia ja turvallisuutta. Matti Moilanen esittää, että viranomaisten, järjestöjen, elinkeinon ja valmiusryhmien edustajat laatisivat yhteiset toimintasuunnitelmat arjen turvallisuuden parantamiseksi. Rovaniemen kaupungille tulisi laatia rekisteri hyvinvointi- ja turvallisuustyöhön sitoutuneista järjestöistä sekä järjestöhenkilöstön osaamisesta.

Matti Moilanen on laatinut opinnäytetyönsä Rovaniemen ammattikorkeakoulun teknologiaosaamisen johtamisen koulutusohjelmassa yhteistyössä Lapin aluehallintoviraston, Rovaniemen kaupungin ja Lapin matkailun turvallisuusjärjestelmähankkeen kanssa. Opinnäytetyö julkistetaan Rovaniemen ammattikorkeakoululla R-kampuksella luokassa B-242 klo 1400.

Veikko Kärnä, Rovaniemen ammattikorkeakoulu, puh 020 798 5361
Kari Tiermas, Rovaniemen kaupunki, puh 016 322 6340