Ennakointia ja innovointia Lapin matkailuparlamentissa 29.-30.9.2010
9.8.2010

Ennakointia ja innovointia Lapin matkailuparlamentissa 29.-30.9.2010

Syksyllä Lapin matkailuparlamentti kokoontuu jälleen, tällä kertaa Suomutunturissa 29. - 30.9.2010. Lapin matkailu on kokenut kovia talouslaman seurauksena. Haasteista huolimatta matkailuala kuitenkin luottaa valoisampaan tulevaisuuteen. Tänä vuonna Matkailuparlamentissa ennakoidaan tulevaa tutkimuksen avulla, pohditaan palvelujen tulevaisuutta, esitellään uudenlaisia tuoteinnovaatioita ja kehitetään kulttuurista uutta vetovoimaa Lapin matkailuun.

Perinteisesti Lapin matkailuparlamentissa luodaan katsaus matkailun kehitykseen kuluneena vuonna. Lisäksi tänä vuonna käydään läpi Lapin matkailustrategialuonnosta, jota ollaan parhaillaan päivittämässä vuosille 2011 - 2014. Strategiaprosessi jatkuu edelleen syksyllä ja valmis strategia julkaistaan vuoden vaihteessa.

Lapin matkailuparlamentin puhujakaarti koostuu jälleen korkeatasoisista kansainvälisistä ja kotimaisista asiantuntijoista. Tähän mennessä varmistuneita puhujia ovat mm. Katrina Ling Blue Ocean Strategy Instituutista Ranskasta, sekä Olli Hietanen Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta. Tuoteinnovaatiot –teemaan liittyen parlamentissa esitellään maailman suurimman luksusristeilijän Oasis of the Seas aluksen palvelukonseptia, sekä avaruusmatkailutuotetta. Lisäksi tarkastellaan kulttuurimatkailun kehittämismahdollisuuksia Lapissa. Lopullinen ohjelma varmistuu ja julkaistaan elokuussa.

Matkailuparlamentin järjestävät yhteistyössä Lapin liitto, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti sekä Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus LEO. Matkailuparlamentti on avoin kaikille asiasta kiinnostuneille. Tilaisuuden ohjelma ja muut tiedot julkaistaan elokuun puolivälin jälkeen Lapin liiton internet-sivuilla linkissä:
www.lapinliitto.fi/matkailu

Lisätietoja antaa myös Lapin liiton matkailukoordinaattori Satu Luiro (puh. 016-359 1000, gsm. 0400-124 029, e-mail satu.luiro@lapinliitto.fi)