Demolassa opiskelijat ideoivat itsenäisten matkailijoiden liikkumista Lapissa
20.5.2019

Demolassa opiskelijat ideoivat itsenäisten matkailijoiden liikkumista Lapissa

Demolan kevään projektin lopputilaisuus Final Demoday järjestettiin torstaina 16.5. Lapin yliopistolla taiteiden tiedekunnan Arcta Design Studiossa.

Tänä keväänä toimeksiantajana oli Levin Matkailu Oy ja projekti liittyi itsenäisten matkailijoiden liikkumiseen kohteiden välillä Lapissa. Lapland on a Tray -projektin toteuttamiseen osallistui tiimi, jonka kolme opiskelijaa olivat Tampereelta ja kolme opiskelijaa Rovaniemeltä. Esitystä kommentoi torstaina Levin Matkailu Oy:n vt. toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari. Tilaisuuden veti Elisa Lahti, joka toimii Lapin AMKssa Demola Lapland Site Managerina.

Opiskelijat Son Huynh, Sini Karjalainen ja Eszter Szabó esittelivät tiimityöskentelyn tuloksia. Aiemmin viikolla Joseph Tether, Ammar Algayal sekä Jani Tuominen pääsivät esittelemään tuloksia Demolan Final Demodayssa Tampereella. Lapin AMKissa opiskeleva Son Huynh piti projektin käytännönläheisyydestä sekä yhteydestä tosielämän tilanteisiin.

Demola on oppimisympäristö, jossa opiskelija toimii monialaisissa tiimeissä ratkoen todellisia työelämän kehittämishaasteita. Demola-projektien aiheet ovat avoimia ongelmia ja tavoitteena on löytää uusia näkökulmia tuttuihin juttuihin, tutustua uusiin ilmiöihin tai saada uutta tietoa kokeilujen avulla. Aiheet tulevat suoraan Demolassa mukana olevilta yrityksiltä ja organisaatioilta.

— Projektissa luodaan yrityksille jotain uutta ja konkreettista. Tiimit rakennettiin niin että ryhmissä ei ole saman alan opiskelijoita. Molemmista korkeakouluista, niin AMKista kuin yliopistosta on opiskelijoita mukana. Tämä on käytännöllistä konserniyhteistyötä, toteaa Demola Laplandin fasilitaattorina toimiva Mirja Väyrynen.

Yritys tai organisaatio voi tilata Demola-projektin. Demola in Laplandin asiantuntijat kokoavat opiskelijoista monialaisen ja monikulttuurisen tiimin työskentelemään yhdessä yrityksen edustajien kanssa. Toimintakielenä on englanti, mikä mahdollistaa myös kansainvälisten opiskelijoiden osaamisen hyödyntämisen projekteissa. Projekti kestää kahdeksan viikkoa, ja sen tuloksena saa käyttöön esimerkiksi uuden palvelu- tai tuotekonseptin tai demon.

www.demola.net
Elisa Lahti