Matkalla  huipulle

Esittely / Ajankohtaista / Autenttinen kokemus vahvassa osassa matkailututkimuksen pro gradu –töissä
A A A
Ajankohtaista
31.5.2016

Autenttinen kokemus vahvassa osassa matkailututkimuksen pro gradu –töissä

Tämän kevään matkailututkimuksen pro gradu –töissä on pohdittu monipuolisesti niin matkailijan kuin vaikkapa paikallisen asukkaan kokemuksen huomioimista matkailun kehittämisessä.

Metsähallitukselta toivotaan eri intressien aitoa kuuntelua ja avoimuutta

Metsähallituksen toimintatavat luovat mielikuvan mielivaltaisesta toimijasta, jolta toivottaisiin vahvempaa, paremmin ennakoivaa viestintää sekä paikallisten näkemysten ja intressien aitoa huomioimista. Näin ainakin Kainuussa, missä koetaan, että Metsähallitus ”kuulee mutta ei kuuntele”. Näin käy ilmi Siiri Nuutisen pro gradu -tutkimuksessa. Nuutinen tutki Metsähallituksen maineen rakentumista Kainuussa – alueella, jossa metsien käyttö ja Metsähallituksen toiminta on herättänyt paljon keskustelua. Tutkimus tehtiin Metsähallituksen toimeksiannosta ja sitä varten haastateltiin seitsemää toimijaa, jotka edustivat Metsähallituksen kainuulaisia sidosryhmiä. (mm. matkailualan yrittäjää).

Lappi-brändiä voidaan tuottaa yhdessä matkailijoiden kanssa

Matkakohteen maine, imago tai brändi ei ole enää samalla tavalla markkinoinnin keinoin ja markkinoinnista vastaavien tahojen ohjailtavissa kuin aikaisemmin. Matkailijoiden jakaessa omia matkakokemuksiaan ja arvostelujaan sosiaalisessa mediassa he vaikuttavat niihin mielikuviin, joita muilla ihmisillä on eri matkakohteista. Kun matkailijat otetaan mukaan kohteen itsensä harjoittamaan imagon luomiseen, voidaan puhua brändin kanssatuottamisesta.

Mikko Kiirikki tutki pro gradu -tutkielmassaan Lapin brändi-imagon rakentumista matkailijoiden ja matkailun markkinointiorganisaation yhdessä tuottamien sähköisten sisältöjen pohjalta. Tutkimusaineisto koostui Lapland – The North of Finland -imagomarkkinointihankkeen pohjalta syntyneiden Only In Lapland -sivustojen sisällöstä Facebookissa ja Twitterissä.

Matkailijat ja paikalliset mukaan Rovaniemenkin markkinointiin?

Sosiaalisen median rooli matkakohteiden markkinoinnissa kasvaa koko ajan, ja myös matkailun alueorganisaatiot hyödyntävät sosiaalista mediaa entistä enemmän. Miten alueorganisaatiot kannustavat ja sitouttavat sosiaalisen median käyttäjiä osallistumaan sisällön luomiseen? Sanna-Mari Löytökoski etsi vastausta tähän yhteiskehittämistä (co-creation) koskevaan kysymykseen pro gradu -tutkimuksessaan.

Löytökosken tapaustutkimuksessa vertailtiin Visit Greenlandin, Destination British Columbian (Kanada) Visit Rovaniemen Instagram-strategioita. Tutkittujen alueorganisaatioiden välillä oli suuria eroja käyttäjien mukaan ottamisessa sisällön luomiseen.

Matkalla lapsuuden muistoissa


Lomakokemuksia on harvoin tutkittu lasten näkökulmasta. Inka Makkonen kysyi pro gradu tutkimuksessaan, miten suomalaiset muistelevat lapsuuden lomiaan ja lomakokemuksiaan. Tutkimuksen aineistona oli Työväen arkiston Unohtumaton loma -muistitietoaineisto, josta valitut lomakertomukset sisältävät kuvauksia 1930-luvulta 2000-luvulle saakka.

Tutustu tarkemmin ja lue lisää uusista pro gradu -töiden tuloksista tutkimusuutisistamme.

 

 



Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK