StaffPoint – tuotekehitys alkaa jo rekrytoinnista!

Lähtökohdat: Sopiiko nykyinen rekrytointiprosessi muuttuvaan toimintaympäristöön?

Henkilöstöpalveluyritys StaffPointissa tunnistettiin seikka, joka liittyy matkailualan erityispiirteisiin. Asiakasyritys (esim. hotelli) ei etsi työntekijää toimialalle tai toimialan tarpeisiin vaan omaan yritykseensä ja joskus jopa tiettyyn tehtävään ja kohteeseen – tiettyyn tiimiin tai työyhteisöön. Miten voidaan a) varmistaa, että työntekijä on ”sopiva” kertomaan juuri tämän yrityksen tarinaa, ja b) vähentää näin perehdyttämisen taakkaa? Tällä on huomattavia vaikutuksia myynti- ja kannattavuustuloksiin paitsi tehokkaampana prosessina myös vähentyneinä ”huteina” (kerralla oikein) rekrytoinnissa. 


Tavoite:

Staffpoint halusi vahvistaa luottamustaan asiakasyrityksensä suuntaan kantamalla huolta asiakasyrityksensä kannattavuudesta ja edistämällä uuden työntekijän kiinnittymistä nopeammin, helpommin ja vahvemmin asiakasyrityksen toimintaan, kohteen työtapoihin, työyhteisöön ja tuotteisiin. Tämä toiminnallinen ja periaatteellinen haaste liittyi sekä rekrytointiprosessien ja -käytäntöjen kehittämiseen että toimintaympäristön, tuotteen ja asiakkuuksien hahmottamiseen.

Lähestymistapa:

Yhdessä MIT-hankkeen kanssa suunniteltiin ratkaisumalli, jolla yritys voisi siirtyä tuotanto- ja toimialalähtöisyydestä asiakas- ja kohdelähtöisyyteen sekä monenkeskiseen hyvinvointiin. Asiakasyritykseksi valittiin Lapland Hotels, josta erityistarkasteluun otettiin Rovaniemen kaksi erilaista hotellia: Sky Ounasvaara ja Pohtimolampi/Bear’s Lodge. Työtehtävistä erityisesti kohdennettiin vastaanottotyöhön, vastaanottovirkailijan rekrytointiin. Huomattiin pian, että onnistunut rekrytointi nojaa paitsi muodollisen pätevyyden seulaan myös ”epäviralliseen pätevyyteen”. Yrityksen rekrytointikäytännöissä nojattiin kuitenkin pääasiallisesti edellä mainittuun raamiin.

Ratkaisu:

Niinpä ensinnäkin hankittiin tarkempaa tietoa asiakasyrityksestä osallistamalla nykyisiä työntekijöitä ja heidän esimiehiään suunnittelutyöhön. Tilaisuudessa sovellettiin Ideakuppila-työkalua ja keskustelua/haastattelua. Tämä tarjosi paljon syvällisempää tietoa rekrytointityön tueksi ja antoi uusia ideoita rekrytointiprosessin parantamiseen. Toiseksi ”mobilisoitiin” RAMK-opiskelijaryhmä yhdessä kolmen opettajan sekä StaffPointin ja asiakasyritys Lapland Hotelsin työntekijöiden kanssa pohtimaan uutta ratkaisua. Ratkaisuksi löydettiin tekninen sovellus, sähköinen lomakekysely, jolla voidaan parantaa, monipuolistaa ja tehostaa rekrytointiprosessia. Sähköisen sovelluksen avulla saadaan enemmän tietoa työhaastattelun tueksi, jolloin sekä haastattelija että työnhakija tulevat valmiimpana haastattelutilanteeseen. Samalla kyselyllä voidaan jo arvioida työntekijän soveltuvuutta kyseiseen työtehtävään, tietyssä yrityksessä ja nimenomaisessa kohteessa. 

Tulos:

Tunnistettu ratkaisu ja läpiviety kehittämisprosessi paransi yrityksen ja asiakasyrityksen välistä liiketoimintasuhdetta, vahvisti heidän välistä luottamustaan, antoi konkreettisia välineitä parantaa asiakasyrityksen myyntitulosta ja kannattavuutta ja tuki StaffPointin työntekijän työkäytäntöjä ja vähentäen (tai suunnaten) myös asiakasyrityksen omaa perehdytystyötä. Opiskelijoille tapaus antoi mahdollisuuden näyttää osaamistaan, oppia ja rikastaa omaa opiskeluaan yrityslähtöisesti. Lähestymistavalle ja opassivustolle tämä case laajensi käsitystä tuotekehityksestä osoittaen, että se alkaa monin tavoin jo rekrytointivaiheessa.