Yritysesimerkit / Lapland Safaris
A A A

Lapin Safarit – opaskoulutus osana tuotekehitystä

  

Lähtökohdat:

Miten uusi opas voi kertoa juuri meidän tarinaamme ja toimia yrityksemme ”lähettiläänä”? Joka vuosi huippusesongin eli joulun alla Lapin Safarit kouluttaa uusia oppaita haastaviin tehtäviin. Osa oppaista on ollut mukana aiempina vuosina, työskennellyt toisissa yrityksissä tai Lapin Safareilla mutta muissa tehtävissä, ja osa tulee ”täysin pystymetsästä”. Yrityksen iskulauseiden (”Tunne luontosi”, ”Feel the Spirit of Nature”, ”Participate, Learn, Laugh”) ja toimintaperiaatteiden mukainen toimintatapa pitäisi kuitenkin näkyä jo ensimmäisestä asiakaskohtaamisesta lähtien.
 

Tavoite:

Yritys halusi kehittää opaskoulutustaan niin, että se edistää uuden oppaan soveltuvuutta yrityksen konseptiin ja tavoitteisiin. Tavoitteena oli antaa yritykselle välineitä, joiden avulla voidaan erottua kilpailijoista ja vahvistaa tuotteiden ja toiminnan tavoitteiden yhteneväisyyttä.
 

Lähestymistapa:

Yritys ja MIT-hanke tunnistivat ratkaisumallin, joka sopisi juuri Lapin Safareiden tilanteeseen. Ensin kaksi tutkija-asiantuntijaa osallistui yrityksen opaskoulutusjaksolle havainnoiden kokemaansa monipuolisesti. Sitten he olivat mukana muutamissa ohjelmapalvelutuotteissa testaten yhdessä asiakkaiden ja muiden opaskoulutettavien kanssa kyseiset tuotteet. Tämä dokumentoitiin digikuvin, videoin, keskusteluin ja muistiinpanoin. Kolmanneksi järjestettiin tilaisuus, jossa Learning cafe -työkalua (linkki!) hyödyntämällä voitiin osallistaa työntekijöitä kertomaan ja kuvaamaan kokemuksiaan yrityksestä, tuotteista, asiakkaista ja opaskoulutuksesta.

Ratkaisu:

Tehdyt ratkaisut mahdollistivat uuden tiedon hankkimisen ja toiminnan kehittämisen ja tuotekehitystyön yhdessä. Kun toimintaa ja tuotteita tarkasteltiin ja koettiin ”uusin silmin”, tuoreesta näkökulmasta, pystyttiin tunnistamaan, missä tuote on erittäin hyvä mutta missä on parannettavaa. Samoin voitiin arvioida, miten yrityksen tuotteet ja prosessit (esim. opaskoulutus) ”istuvat” toimintaympäristöönsä, luovat kilpailuetua suhteessa kilpailijayrityksiin ja antavat asiakkaalle mahdollisuuden osallistua. Konkreettisemmin tuotetestauksilla ja havainnoivalla kenttätyöllä tunnistettiin opastyön käytäntöjä, joita voidaan myös kehittää opaskoulutuksessa. 

Tulos:

Yhteistyö poiki uuden tiedon lisäksi uusia käytäntöjä, jotka tukevat yritystä tavoitteissaan. Esimerkiksi yritys kiinnostui merkittävästi havainnoinnin ja monipuolisen kenttätyön mahdollisuuksista. Lisäksi yhteistyö antoi konkreettisia suuntia siitä, miten opaskoulutusta voidaan kehittää.