Yritysesimerkit / Arctic SnowHotel
A A A

Arctic SnowHotel – uuden yrityksen asema

Lähtökohdat:

Miten tuore pienyritys voi löytää itselleen sopivan paikan markkinoilla? Nuorelle, vain pari vuotta toimineelle yritykselle matkailuliiketoiminnan kuviot eivät olleet täysin tuttuja. Niinpä MIT-hankeyhteistyössä keskusteltiin monipuolisesti eri aiheista: toimialan sopimuskäytännöistä yrityksen identiteetin rakentamiseen ja tuotteen moninaisuudesta globaaleihin matkailemisen tapoihin. Arctic SnowHotelin osalta kenties kiinnostavimmaksi näkökulmaksi muotoiltiin kuitenkin lopulta se, mikä on juuri meidän tuotteemme ydin ja mitä se tuo toimintaympäristöön. 

Tavoite:

Samanaikaisesti yritys uudisti omaa viestintäänsä (mm. kotisivut, esitteet), mikä toi tuotekehityksen tarkasteluun lisäarvoa. Yrittäjäpariskunnan kanssa keskusteltaessa puhe kääntyi useimmiten siihen, miten tyhjälle karulle maalle voi nousta joka talvikaudella viehättävä ja näyttävä jää- ja lumikokonaisuus. Se auttoi näkemään, mistä tässä tuotteessa on erityisesti kysymys ja miten se eroaa muista: niin hotelleista, ohjelmapalveluista kuin toisista lumirakentajista. Näiden kysymysten pyörittelyllä ja niihin vastaamisella yritys voi määritellä oman asemansa osana toimintaympäristöä ja oppia elämään sen kanssa. 

Lähestymistapa:

Arctic SnowHotelin kanssa MIT-hankkeen toimintatavaksi muotoutui tapaamiset yrittäjäpariskunnan, erityisesti paikan isännän kanssa. Lisäksi seurattiin monipuolisin kenttätyömenetelmin (esim. ei-osallistuva havainnointi, digikuvaus, keskustelut, videointi, muistiinpanot) lumihotellin rakentamistyötä pariin otteeseen niin taiteellisesta, teknisestä kuin kaupallisesta näkökulmasta. Tuotetarkastelua laajennettiin osallistumalla joulusesongin charter-ohjelman toteutukseen Lumikartanon pihapiirissä. Ohjelman toteutti yhteistyökumppaniyritys, ja Arctic SnowHotel tarjosi tähän tapahtumapaikan. Tapaamisissa yrittäjä kertoi avoimesti toimintansa lähtökohdista, periaatteista ja tavoitteista, peilasi monipuolisesti pienyrittäjän arkea ja kuvasi, miten tuotekehitystä yrityksessä tehdään. Nämä auttoivat paitsi kirkastamaan yrityksen identiteettiä toimintaympäristössään myös kiteyttämään tuotteen ”jujun”. 

Ratkaisu:

Keskusteluissa keskiössä oli kerta toisensa jälkeen se, miten haastava materiaali lumi ja jää voi olla ja minkälaista erityisosaamista sen mestaroiminen vaatii. Yrittäjä kertoi intohimoisesti rakentamisvaiheesta, teknisistä ratkaisuista siinä ja konkreettisin esimerkein minuuttiaikataulusta ja tarkasta aikataulusuunnittelusta, jossa ensisijaisesti punnitaan rakentamisen tehokkuutta. Yrityksessä tuotekehitys on suurelta osin rakentamisprosessien ja -käytäntöjen kehittämistä. Miten voidaan rakentaa nopeammin, tehokkaammin ja niin, että rakenteet kestävät mahdollisimman pitkään (kevätauringon lämpöä). Tilasuunnittelun lisäksi tuotekehityksessä korostuu siis rakennusten sijoittaminen piha-alueelle ja kokonaiskokemuksen suunnittelu muun muassa reitittämisen ja draaman kaaren kannalta.
 

Tulos:

Yhteistyö yrityksen kanssa tarjosi MIT-hankkeelle näkemystä tuotekehityksen laaja-alaisuudesta ja monipuolisuudesta. Tuotekehitys on myös tilasuunnittelua ja puitteiden rakentamista, koska ne linjaavat, rajaavat ja määrittelevät tuotetta ja kokemista – kohtaamisia. Yrittäjäpariskunta pääsi tutkija-asiantuntijoiden kanssa purkamaan tuntojaan ja ”testaamaan” visioitaan ja saamaan kannustusta tai vahvistusta näkemyksilleen. Tämä voi pienyrittäjälle olla terapeuttistakin. Lisäksi samanaikainen viestinnän suunnittelutyö mainostoimiston kanssa antoi kaikille hyvän kiinnekohdan keskustella siitä, mitä yritys haluaa olla ja millaisena haluaa tulla koetuksi markkinoilla. 

« Edellinen sivu  Seuraava sivu »