Yritysesimerkit / Arctic Reindeer
A A A

Arctic Reindeer - poronhoidon, saamelaisuuden ja matkailun yhteen sovittaminen

Lähtökohta:

Miten Arctic Reindeer, pieni perhetaustainen yritys, voi kehittää toimintaansa ja tehdä kestävää tuotekehitystä kansainvälisen matkailuliiketoiminnan haastavassa ilmapiirissä menettämättä elämänsä ”eväitä” ja identiteettiään? Lapin matkailun tärkeimpiä ja profiilimaisimpia elementtejä ovat porot. Perinteisen, paikallisen poronhoitoelinkeinon, saamelaisuuden ja kansainvälisen matkailuliiketoiminnan yhteen sovittaminen ei ole helppoa eriävien intressien, aikajänteiden ja käytäntöjen sekä yhteisöllisten paineiden vuoksi. Silti siinä piilee huomattavia liiketoimintamahdollisuuksia, mikä tuo parhaimmillaan myös laaja-alaista hyvinvointia alueille. 

Tavoite:

Yhdessä yrityksen kanssa määriteltiin tavoitteiksi MIT-hanketyössä tunnistaa tuotteiden vahvuudet ja heikkoudet, vahvistaa yrityksen identiteettiä tuotekehityksen ohjenuorana, sekä löytää yritykselle keinoja tunnistaa itselleen sopiva tapa toimia ja kehittää tuotteita. Yritys halusi tunnistaa myös tapoja, joilla se voisi erottua muista ja olla enemmän kuin tavallinen porotila.

Lähestymistapa:

MIT-asiantuntijat järjestivät useita tapaamisia yrittäjän kanssa ja osallistuivat useisiin tuotekokemuksiin ja -testauksiin eri vuodenaikoina. Lisäksi hanke kiinnitti kaksi opiskelijaa tekemään yhteisen opinnäytetyön, jossa MIT-lähestymistapaa sovellettiin kyseisen yrityksen tuotekehitystoimintaan. Tuotteisiin osallistumisen aikana tehtiin monipuolista havainnointia muistiinpanoin, digikuvin ja videoin. Yrityksen toimintaa seurattaessa kiinnitettiin huomiota toiminnan ja palveluprosessien saumattomuuteen, tarinallisuuteen, tuotteen merkityksiä asiakkaille ja asiakkaan osallistumismahdollisuuksia. 

Ratkaisu:

Yhteistyö MIT-hankkeen kanssa antoi yritykselle konkreettisia välineitä jäsentää ja arvioida omaa toimintaansa kriittisesti ja peilata sitä esimerkiksi kilpailijoihin. Arctic Reindeer sai vahvistusta identiteettivalinnoilleen ja löysi myös uusia erottautumiskeinoja markkinoilla. Tuotevideoinnit yms. tarjosivat apua tuotekehitystyöhön. Erityisesti asiakkaiden toiminnan seuraaminen antoi ideoita, jotka auttoivat parantamaan tuotteen toimivuutta. Opinnäytetyössä esiteltiin konkreettisia keinoja siihen, miten yrittäjä voi jäsentää toimintaympäristöään, ajanhallintaansa ja näin ollen yhteen sovittaa muun muassa poronhoidon, matkailun ja saamelaisuuden erilaisia piirteitä, käytäntöjä ja arvoja. 

Tulos:

Yrityksessä oivallettiin, miten matkailua, saamelaisuutta ja poronhoitoa voidaan yhdistää kestävästi ja miten ne luovat merkityksiä sekä yrittäjälle itselleen, yhteistyökumppaneille että matkailijoille. Opinnäytetyön tuloksena syntyi tuotekonsepti, joka vahvistaa yrityksen identiteettiä ja yritystoiminnan ympärivuotisuutta. Yritys on innokas kehittämään konseptia vielä edelleen ja testaamaan sitä yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Yhteistyö kannusti yritystä myös vahvistamaan ennakoivaa toimintatapaansa. 

« Edellinen sivu