Massaräätälöinti   mit_kaavio_1.jpg mit_yksin.jpg

Mikä?

Palveluta tulee elämys räätälöimällä. Elämys syntyy silloin, kun asiakas saa juuri sen, mitä hän sillä hetkellä haluaa. Yksin hienot puitteet tai hyvä spektaakkeli ei riitä ei välttämättä tee kokemuksesta ikimuistoista. Elämyksiä tuotteistettaessa tulisi kiinnittää huomiota siihen, että jokainen asiakkaasi voi vaikuttaa kokemuksen sisältöön.


Miten?

Kustannustehokas räätälöinti onnistuu massakustomoinnin keinoin. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen tuotteet kannattaa suunnitella mahdollisimman pieniksi, toisiinsa sopiviksi, mutta erikseen myytävissä oleviksi moduleiksi, parhaimmillaan nämä modulit koostuvat myös aineettomista asioista, kuten tarinoista tai tiedosta. Tuotevalikoima tulisi suunnitella vastaamaan halutun asiakasryhmän (asiakassegmentin) tarpeita ja kiinnostuksen kohteita. Nämä moduulit tulisi olla ennakkoon ostettavissa ja varattavissa (verkosta!) niin, että jokainen asiakas voi koota tuotevalikoimasta juuri hänen tarpeitaan ja kiinnostustaan vastaavan kokonaisuuden.

Ennakkoon varatut kokonaisuudet on mahdollista toteuttaa kustannustehokkaasti. Esimerkiksi retkeen sisältyvän lounaan voi valita etukäteen kahdesta tai kolmesta tarjolla olevasta vaihtoehdosta, sen sijaan, että kaikille tarjotaan samaa. Parhaimmillaan tämä vähentää varaston tarvetta ja yrityksen toimintoja voi mitoittaa asiakasmäärän suhteen kun päivän kalusto- ja henkilöstömäärä on ennalta tiedossa. Myös oppaiden ja muun henkilöstön käsikirjoitus ja kohtaamiset asiakkaiden kanssa voidaan suunnitella etukäteen. Jos joku moduleista ei käy kaupaksi, sen voi poistaa valikoimasta. Jos taas asiakkaan kyselevät tuotetta/ moduulia, jota ei ole, kannattaa sen lisäämistä valikoimaan harkita.


HARJOITUS: Pohdi yrityksesi tuotevalikoimaa. Mikä on yrityksesi pienin erikseen myytävä tuote? Kirjoita se tuotekortiksi. Mitä vaatisi tämän tuotteen saaminen verkkoon ennalta ostettavaksi tai varattavaksi?