Draaman kaari    mit_kaavio_1.jpg


 mit_yhteistyö.jpg

Mikä?

Kun kokemuksesta halutaan jännittävä, mukaansatempaava ja mieleenpainuva, draaman kaari on käyttökelpoinen työkalu. Valtaosa esimeriksi tv- ja elokuvatuotannoista ja kaikesta esittävästä taiteesta rakentaa esityksen jännitteen tämän jo antiikin ajoilla tunnetun yksinkertaisen, mutta tehokkaan kaavan mukaisesti. Matkailussa draamallisuutta voitaisiin hyödyntää enemmän. 

Miksi?

Draaman kaarta kannattaa hyödyntää tuotekehityksen tuotteistamis- ja kohtaamisvaiheessa. Draaman kaaren mukaan suunnitellussa tuotteessa on selkeä juoni, joka tukee tuotteen elämyksellisyyttä, ikimuistoisuutta ja erottumista markkinoilla. 

Miten?

Asiakkaan polku kannattaa suunnitella draaman kaaren mukaiseksi ja halutun jännitteen toteutumista voi testata pyytämällä asiakkaita piirtämään oman kokemuksensa draaman kaaren.

_mit_draamankaari.jpg

A: Kokemukseen virittäytyminen: Esitellään osallistujat ja mukanaolijat (henkilögalleria) sekä olosuhteet ja annetaan osallistujille tarvittavat perustiedot siitä, mitä tuleman pitää (kelkkaohjeistus, pukeutuminen tms.). Tapahtumien kulkua ei tarvitse kokonaan paljastaa, mutta turvallisuuden ja mukavuuden kannalta olennaiset seikat tuodaan esille. Positiivista tunnetta tai jännitystä voi luoda vihjaamalla erityisen suotuisista / haastavista olosuhteista tai viime retken kokemuksista. HUOM! Ensimmäisen osan voi toteuttaa myös verkossa tai virtuaalisesti! Parhaimmillaan verkkomarkkinointi tuo samat asiat esille.

B, C: Jännityksen voimistuminen. Jännityksen voimistuminen. Siirrytään varsinaiseen toimintaan eli lähdetään liikkeelle tai matka alkaa. Elokuvassa ulkomaailma vaatii sankaria toimimaan toisin kuin hän itse haluaisi. Matkailutuotteessa kysymys voi olla itsensä ylittämisestä, fyysisestä ponnistuksesta tai ongelman ratkaisemisesta, ehkä näennäisestäkin vaaran tunteesta. Olennaista on, että mukanaolijat omalla toiminnallaan vastaavat haastavaan tilanteeseen.

D: Huippukohta. Kun haasteesta on selvitty, iloitaan onnistumisesta yhdessä. Ollaan suurimman mäen harjalla tai retken hienoimmissa maisemissa. Elokuvissa roisto räjähtää ja maailma pelastuu. Huippukohdan merkitseminen on tärkeää. Hetkeä voi juhlistaa tarinaan sopivalla tavalla, esim. lasillisella kuohuvaa, kahvilla tai illallisella. Juhlistamisen yhteydessä korostetaan asiakkaille, miten hieno suoritus on takana ja kehotetaan nauttimaan hetkestä. Huippukohdassa voi myös harkita muistotuotteen luovuttamista. Ajallisesti huippukohdan tulisi sijoittua kahden kolmanneksen päähän alusta ja yhden kolmanneksen päähän kokemuksen lopusta. 

E: Tasaantumisvaihe. Tässä vaiheessa käännytään paluumatkalle. Mitään uutta ei enää tapahdu, mutta mukana olijoille tulisi antaa mahdollisuus nautiskella ehkä juuri opitusta taidosta tai vielä viimeisistä maisemista tai liikkeellä olosta. 

F: Kokemuksen loppukohta. Aktiviteetti päättyy, vaatteet ehkä vaihdetaan ja välineet luovutetaan pois, valot sammuvat tai syttyvät.

G: Lähimuistot. Asiakkaille tulisi antaa mahdollisuus jakaa kokemuksiaan tavalla tai toisella heti aktiviteetin päättymisen jälkeen, esimerkiksi jakamalla ottamiaan valokuvia tai kertomalla tuntemuksiaan verkossa. Asiakkaan kokemuksen jatkamisen lisäksi näin saadaan tuotekehityksen kannalta ensiarvoisen tärkeää laadullista tietoa (ks. Miten hankimme asiakas- ja markkinatietoa sekä Asiakaspolut). Museoissa kierros päättyy aina matkamuistokauppaan. Tämä onkin hyvä hetki myös oheistuotekaupalle. Asiakkaille tulisi antaa mahdollisuus jakaa kokemuksiaan tavalla tai toisella heti aktiviteetin päättymisen jälkeen,

HARJOITUS 1.: Piirrä tuotteesi draaman kaari asiakkaan polun avulla. Kuvaa ja kirjaa ylös kohtaamiset henkilöstön kanssa ja draaman kaaren eri vaiheet.

HARJOITUS 2. Pyydä asiakkaitasi piirtämään kokemuksensa draaman kaari esim. kohdassa G. Tuotteesi onnistumisen arvioimisessa voit käyttää apuna työkirjan tehtävän 3.1.2 vastausta. Vertaa omaa vastaustasi saamaasi tietoon asiakkaan kokemuksesta.  Mieti miten asiakaan kokemusta voisi parantaa? Toista harjoitusta 1 ja 2 tarvittaessa. 

Muuta: Draaman kaari ja Polkutyökalu tukevat toisiaan. Työkalun soveltamiseen löytyy apua ja asiantuntijapalveluita Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksesta LEOsta.