Työkaluja / Tuotteistamiseen / Palvelusta elämykseksi
A A A

Palvelusta elämykseksi työkalut: teema, draama ja massaräätälöinti

Elämys on huomattavasti enemmän kuin mukava ja miellyttävä kokemus tai hyvä palvelu. Elämyksiä, eli ikimuistoisia, merkittäviä kokemuksia voidaan systemaattisesti tuotteistaa siinä missä hyvä laadukkaita palveluitakin. Elämystuote on tuotteistettu kokemus, jonka sisältö ja toteutustapa on suunniteltu asiakaslähtöisesti ja se on räätälöitävissä asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan. Palvelussa on olennaista se mitä asiakkaalle tarjotaan, elämyksessä keskitytään siihen miten ja millainen kokemus vieraalle luodaan. 

Elämystuotteen erottaa palvelutuotteesta teema, draamallisuus ja räätälöitävyys sekä kokonaisvaltainen suunnittelu.  Kilpailukykyinen elämys on aito. Aitouden ohella tuotteen kriittisinä elementteinä voidaan pitää myös yksilöllisyyttä, moniaistisuutta, arjesta poikkeavuutta ja vuorovaikutusta henkilöstön, asiakkaan ja tuotteen välillä. Hyvä elämys tarjoaa henkilökohtaisia oppimiskokemuksia.

Elämysten suunnittelua ja tuotteistamista helpottaa Elämyskolmio – malli, jossa elämyksen elementit on kuvattu. Elämyskolmiossa on kaksi tarkastelunäkökulmaa: tuotteen elementit ja asiakkaan kokemus. Jotta tuote olisi elämyksellinen, tulisi sen sisältää kuusi erilaista elementtiä: yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. Niiden myötä asiakkaan kokemus etenee kiinnostuksen, fyysisen kokemisen ja oppimisen kohti elämystä, ehkä jopa henkilökohtaista muutosta.

Palveluksesta elämykseksi työkalut perustuvat B. Josep Pinen ja James H. Gilmoren ajatuksiin elämystaloudesta (The Experience Economy 1999), joita Sanna Tarssanen (Pine & Gilmore Sertified
Experience Expert) on edelleen kehittänyt matkailutoimialan tarpeisiin. Työkalujen soveltamiseen löytyy apua ja asiantuntijapalveluita Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksesta LEOsta, 

Tässä käsikirjassa on esitelty muutamia työkaluja, joita on helppo soveltaa omassa yrityksessä.

Palvelutuotteesta elämykseksi –työkalujen käytössä auttavat työkirjan tehtävien vastaukset osiossa 3.1.