Työkaluja / Ideointiin / Tulevaisuusverstas
A A A

Tulevaisuusverstas 

 
mit_kaavio_2.jpg mit_yhteistyö.jpg mit_konsultti_2.jpg

 mit_pirkko.jpg

”Viime talvena järjestettiin naapurikylässä tulevaisuusverstas teemalla ”Millaista matkailua haluaisin omaan kylääni”. Kuulin serkultani Mikolta, joka osallistui verstaaseen, että tilaisuudessa käytiin vilkasta keskustelua kylän tulevaisuudesta matkakohteena.

Verstaassa korostui matkailukuva, jossa kylä tarjoaa matkailijoille mahdollisuutta tutustua kylän jokapäiväiseen elämään, kuten sienestykseen marjastukseen, kalastukseen, käsitöiden tekemiseen, porojen hoitoon jne. Oli mielenkiintoista kuulla miten tilaisuudessa saatiin näkyville matkailukuvio, johon suurin osa kyläläisistä oli valmis sitoutumaan. Olen itse ehdottanut meidän matkailuyhdistykselle vastaavan verstaan järjestämistä meidän kylässä."

Mikä?

Tulevaisuusverstas on työkalu, jossa pyritään sanallisesti työstämään ja täsmentämään tuoteideoita. Se sopii tuotekehityksen alkuvaiheeseen, jossa tuotteen idea on vielä hahmottumatta tai sen jatkuvaa kehittämistä ei ole vielä oivallettu. Tulevaisuusverstas on tilaisuus, jossa totutut ajatukset ja käyttäytymismallit haastetaan (ja jopa hylätään), ja jossa jokaisella on mahdollisuus vapaasti tuoda mielipiteensä julki ja kommentoida muiden näkemyksiä. Verstas on myös tapaamispaikka ihmisille, jotka etsivät uusia tuoteideoita tai sopivia ratkaisuja olemassa oleviin tuotteisiin. Työkalu voidaan toteutaa yritys-, verkosto- ja kohdetasolla.

Miksi?


Nykyajan tuotekehitys vaatii ennakointi- ja tulevaisuusajattelua. Tulevaisuusverstas innostaa osallistujia tuomaan ideoita aktiivisesti esille ja kannustaa kriittiseen ajatteluun, jotka vaikuttavat tuotekehitysprosessiin. Tulevaisuusvertaan avulla saadaan esiin uusia tulevaisuuden kuvia, jotka tarjoavat eväitä organisaation oman vision ja strategian rakentamiseen.

Miten?

Työkirja: Kun mietitään mahdollisia osallistujia tulevaisuusverstaaseen, apua on työkirjan tehtävien 2.4 ja 3.2 vastauksista. Työkirjan osio 3.3 auttaa suuntaamaan ajatuksia tulevaisuuteen.

Tekijät: Tulevaisuusverstaat voidaan toteuttaa yrityksen henkilökunnan toimesta. Henkilökunnasta on valittu vastuuhenkilö(t), joka huolehtii käytännönjärjestelyistä, johtaa tilaisuuden kulkua ja kokoaa aikaansaannoksia yhteen. Verstaaseen osallistuu 5-50 henkilöä. Jos osallistujia on enemmän kuin viisi, niin kritiikki- ja mielikuvitusvaihe toteutetaan pienryhminä.

Kesto: Verstaiden kesto voidaan määritellä tarpeen mukaan puolen päivän (n. 4h)tilaisuudesta kaksi päivää kestävään tilaisuuteen.

Järjestely: Tulevaisuusverstaita varten tarvitaan fläppitauluja, paperia, huopakyniä, teippiä, tarroja ja tarjoilua. Verstas avataan johdatuksella aiheeseen ja kertomalla aikataulusta ja työskentelytavasta. Tulevaisuusverstaat koostuvat seuraavista vaiheista:

(1) Kritiikkivaihe, jossa osallistujat tuovat julki käsityksensä tuotteen teemaan liittyvistä epäkohdista kirjoittamalla kritiikkiväittämiä fläppipapereille ja koostamalla ne teemoiksi.

(2) Mielikuvitusvaihe, jossa kritiikkivaiheen väittämät käännetään myönteisiksi ehdotuksiksi. Kaikki ideat ja ehdotukset ovat tervetulleita, sillä mielikuvitusvaihe on vapaa nykyisyyden kahleista. Idea on kehitellä "utooppisia tuotteen luonnoksia". Ehdotukset kirjataan ja niistä valitaan parhaimmat osallistujien mielipiteitten pohjalta.

(3) toteuttamisvaihe, jossa kohtaavat kritiikki ja mielikuvitus, nykyisyys ja tulevaisuus. Mielikuvitusvaiheen tulokset esitellään, niistä keskustellaan ja niitä täydennetään. Etsitään valittujen tuotteiden ehdotusten toteuttamiskeinoja, eli miten käytännössä edetään valittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Miten ja mistä aloitamme, mitkä ovat ensimmäiset toimenpiteet, jotka voimme tehdä?
 
Muuta: Jos verstaan osallistujamäärä on suuri, suosittelemme käytettäväksi ulkopuolista asiantuntijaa verstaan vetämisessä. Tällöin asiantuntija toimii vastuuhenkilönä tilaisuuden ohjaamisessa.