Työkaluja / Ideointiin / Tulevaisuusikkuna
A A A

Tulevaisuusikkuna   mit_kaavio_2.jpg mit_yksin.jpg mit_aikaa.jpg

 

”Viime vuona aloimma miettimhän vähän enemmän sitä, mitä met tulevaisuuelta oikhein haluamma. Niimpä met nimitimmä yhen pääophaista vastuushen hoitaa siihen liittyvät hommat. Met olimma yhesä koulutuksessa saanhet oppia semmosen ”Tulevaisuuen ikkunan” käythön. En mie siitä nyt nii ymmärtäny, mutta nuo nuoremmat ….

Pääophan joholla työntekijät onnistuivat kerräämhän meäki yrityksen kannalta vaikka kuinka kiinnostavia juttuja tuotteitten kehittämishen– trendeiksi niitä vishin kututhan. No, yks hauskimmista jutuista mitä löyty, oli se, että mukamas pehemolelutki matkustaisivat. Kyllä met saathin ensinnä hyvät naurut siitä, mut yks opas innostu tästä ideasta tosi palijo ja ehotti että tekisimmä ohojelman pehemoleluja varten. Ens kesänä saamma ensimmäiset tämmöset asiakhat.”

 mit_martti.jpg

Tässä on esimerkki siitä, miten Martin Safareissa koottiin tulevaisuusikkuna.


Mikä?

Tulevaisuusikkuna on keino tunnistaa toimintaympäristön muutoksia ja kuvata niitä visuaalisesti. Sillä voidaan saada esille vahvoja vallitsevia trendejä ja piileviä heikkoja signaaleja, ”trendi-ituja”, eli merkkejä jostain uudesta ja mahdollisesti nousevasta asiasta. Visuaaliset heikot signaalit voivat olla esimerkiksi kuvia, valokuvia, animaatioita tai videon pätkiä uusista keksinnöistä tai nykyajan oudoista ilmiöistä.


Miksi?

”Heikot signaalit” ovat nousseet matkailualalla suurta kiinnostusta herättäväksi aihealueeksi. Oikealla hetkellä heikkoon signaaliin tarttuva matkailuorganisaatio voi luoda menestyvää, kannattavaa liiketoimintaa tai torjua liiketoiminnan uhkia. Vaikka heikkoja signaaleja on kaikkialla, on vaikeaa erottaa oleellisia signaaleja ”kohinan” seasta. Toisaalta on myös haastavaa tuoda signaalit jäsennetysti organisaation pohdittavaksi.

Tulevaisuusikkunan avulla voidaan kerätä heikot signaalit eli toimintaympäristön tulevaisuustieto yhteen ja helposti hyödynnettävään muotoon. Heikkoja signaaleja voidaan käyttää hyväksi tuotekehityksessä, sillä ne auttavat rikkomaan pinttyneitä ajatusmalleja ja luomaan tilaa uusille ideoille. Tulevaisuusikkuna levittää heikkoja signaaleja organisaatiossa, kannustaa tulevaisuusajatteluun ja tuo luovuutta tuotekehitykseen.

Miten?

Työkirja: Tulevaisuusikkunan kokoamisessa voi käyttää apuna työkirjan osioiden 2.3 ja 3.3. vastauksia.

Tekijät:
Yrityksen henkilökunta toteuttaa Tulevaisuusikkunan. Henkilökunnasta on valittu vastuuhenkilö(t), jonka tehtävänä on tuottaa ja kerätä materiaalia (heikkojen signaalien kuvia) tulevaisuusikkunaan. Tällä henkilöllä,”tulevaisuusreportterilla”, täytyy olla pitkän tähtäimen näkökulma mielessään.

Kesto: Materiaalia kerätään usean kuukauden ajan esim. 1-2 signaalia/viikko. Tulevaisuusikkunan kokoaminen voi olla jatkuvaa ja kestää vuosia.

Järjestelyt: Tulevaisuusikkuna ei vaadi erikoisia järjestelyjä. Tulevaisuusreportterin täytyy vain etsiä visuaalisia heikkoja signaaleja surffaamalla internetissä, seuraamalla keskusteluryhmiä, kuljeskelemalla kameran kanssa, keskustelemalla yrityksen henkilöstön, asiakkaiden sekä yrityksen ulkopuolisten henkilöiden kanssa. Jos heikot signaalit eivät vielä ole nähtävissä (esim. huhut, teksti) hänen täytyy muuttaa ne kuviksi. Heikkoja signaaleja esitellään tulevaisuusikkunoissa, jotka voidaan asettaa kahvihuoneisiin, auloihin, työntekijöiden sosiaalitiloihin tai mihin tahansa paikkoihin, jossa yrityksen työntekijät viettävät aikaansa ja joissa keskustellaan.
 

 
Muuta: Tulevaisuusikkuna on Elina Hiltusen kehittämä menetelmä, joka on tehty osana hänen väitöskirjatutkimustaan (2010). Lisätietoa: www.whatsnext.fi/tulevaisuusikkuna