Työkaluja / Asiakkaan kohtaamiseen / Sosialisen median kartoitus
A A A

 Sosiaalisen median eli ”somen” kartoitus mit_kaavio_1.jpg mit_yksin.jpg mit_aikaa.jpg

 

 mit_pirkko.jpg  ”Pari vuotta sitten kun juttelin asiakkaan kanssa kävi ilmi, että asiakas oli saanut tietää meijän mökkikylästä toisen asiakkaan kirjoituksesta, jonka oli löytänyt netistä. Ihmettelin sitä koska en ollut tiennyt tietoinen. Pyysin 13-vuotiasta tyttöäni tutkimaan asiaa tarkemmin netissä. Hän iloitsi tehtävästä, sillä normaalisti pyydän häntä rajoittamaan netin käyttöä.

Tulokset yllättivät meidät. Googlettamalla ja käyttämällä eri hakuohjelmia hän onnistui löytämään keskustelupalstoja, blogeja, kommentteja, linkkejä, valokuvia ja jopa videoita meidän mökkikylästä ja lähiympäristöstä. Saatiin tällä lailla niin paljon uusia ideoita ja ajatuksia että sovittiin että yks meidän työntekijöistä seuraa nyt säännöllisesti nettiä ja sosiaalista mediaa ja mitä niitä siellä nyt on.”
 

Mikä?

Sosiaalisen median eli somen kartoitus on yksinkertainen työkalu, joka voi auttaa matkailualan organisaatiota seuraamaan organisaatioon liittyviä somen sisältöjä ja pohtimaan niiden merkitystä tuotekehitykseen. Somen kartoituksen avulla on mahdollista päästä lähemmäksi asiakkaiden merkityksiä suhteessa omaan organisaatioon, matkailukeskukseen, alueeseen tai jopa yleisiin matkailutapoihin.

Miksi?

Nykyihminen viettää paljon aikaansa somen parissa ja juuri matkailu on yksi suosituimmista somen aihealueista. Tuotekehityksen näkökulmasta somella on paljon annettavaa, sillä se tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia luoda merkityksellisiä suhteita eri sidosryhmiin (asiakkaat, työntekijät, paikalliset jne.) ja saada heidän näkemyksiään ja mielipiteitään tuotteista tai kohteesta. Somea voidaan pitää tuotekehityksessä ei pelkästään tietojen, vaan jopa inspiraation lähteenä.

Kalliisiin markkinatutkimuksiin verrattuna tietoa ja ideoita saadaan ilmaiseksi. Vaikeutena on kuitenkin relevantin tiedon erottaminen somen kohinan seasta sekä sen merkitysten pohtiminen. Siihen tehtävään tarvitaan sopivia työkaluja, joiden avulla voidaan kerätä suosituimpia ja juuri oman organisaation keskeisimpiä sosiaalisen median aiheita yhteen ja hyväksikäytettävään muotoon.

Miten?

Työkirja:
Tässä työkalussa auttavat työkirjan osioiden 2.3. ja 3.3. sekä tehtävien 4.2.5. ja 5.3.1. vastaukset.

Tekijät:  Somen kartoitus toteutetaan yrityksen henkilökunnan toimesta. Henkilökunnasta on valittu vastuuhenkilö(t), jonka tehtävänä on tutustua ja seurata eri someja. Jos yritys ylläpitää blogia, Youtubea, Facebookia jne., sama(t) henkilö(t) voi olla vastuussa tästä työkalusta. 

Kesto
: kuukausia, vuosia tai jatkuvaa.

Järjestely: Somen kartoitus ei vaadi erikoisjärjestelyjä. Vastuuhenkilön täytyy vain vierailla säännöllisesti eri someissa, seurata keskustelupalstoja, kerätä materiaalia ja analysoida sitä. Somen sisältö, ihmiset ja kanavat on otettavat huomioon kartoituksessa.
 
Ihmiset: Ketkä ovat mukana tässä (yhteistyökumppanit, kilpailijat, matkailualan organisaatiot)? Millaisia ihmisiä täällä on? Minkälaisia yhteisöjä tunnistetaan? Olemmeko läsnä tässä paikassa (yritys, kohde, jne.)?
Sisällöt: . Mistä keskustellaan? Mitkä ovat suosituimmat aiheet? Miten ja millaista sisältöä tuotetaan käyttäjille? Millaista sisältöä voimme tarjota meidän sidosryhmälle?
Kanava: Mikä somen kanava sopii meille?

Seuraavia hakuohjelmia voidaan käyttää somen kartoituksessa: Yleinen somen hakuohjelma, kuten socialmention.com tai blogeihin erikoistuneita hakuohjelmia kuten esim. google’blog search, BlogPulse, Blog Lines ja ”user generated content” -erikoistuneita hakuohjelmia, kuten Tripadvisor, Virtual Tourist, IgoUgo, Travelpod.com, mm. Sen lisäksi suositellaan käyttämään RSS -syötteitä löytyneissä blogeissa ja ”user generated content” sivuilla, jotta voidaan saada ilmoitus heti kun relevantti teksti on julkaistu.

Muuta: Somen kartoitus voidaan soveltaa yhdessä tulevaisuusikkunan kanssa. Hyödyllistä tietoa sosiaalisen median käytöstä matkailualalla antaa Matkailun sosiaalisen median ABC.