Tuotteen viesti 

Sanoisin, et meän tuothessa on monia kerroksia, mut mikä on sit se ydin? Lähtökohtasesti voimma kysyä, et mitä asiakhalla on sen jäläkhen, ko hän on kokenu meän ohojelman läpi. No, son tietysti hyväolo. Itseasias meän tuothen ydin on asiakhalle tuotettu mielihyvä, hyvä olo.

Miten sitä sitte tuotethan? No meilä on tää perustuote, johon liittyy sitte elementtejä esimerkiks kaikille aisteille. Sit meill on perustuothen ympärillä lisäjuttuja, jotka tukevat hyväolon saavuttamista.”

 mit_martti_80x80.jpg

Merkityksellinen tuote on tarina, joka paitsi vetoaa kokijan arvoihin ja kokemusmaailmaan myös tukee häntä hänen käytännöissään tai jopa elämässään. Tarina on tuotteen ydin, jonka perusteella asiakas valitsee juuri tietyn tuotteen monien joukosta.

Tuotteen ydin on sen viesti matkailijalle, yhteistyökumppanille ja muille sidosryhmille. Hyvin muotoiltuna se koetaan henkilökohtaisesti: tämä tuote on juuri minua/minun asiakkaitani varten, tai tämän yrityksen toiminta perustuu sellaisille arvoille, joita myös paikallisten ja työntekijöiden on helppo tukea.

Vahva ja uskottava tarina tuotekehityksen perustana: Arctic Reindeer ja agriturismo

Tämän päivän matkailijat ovat usein kokeneita. Ratkaisevina tekijöinä päätöksiä tehtäessä eivät niinkään ole väestötieteelliset (sukupuoli, ikä, kansalaisuus jne.) tai ilmastoon liittyvät taustatekijät, vaan matkailijan omaa elämäntapaa heijastavat seikat. Kokeneet matkailijat vaativat myös valitsemaltaan tuotteelta uskottavuutta. Tuotteen uskottavuutta vahvistaa tuottajan oma sitoutuminen tuotteen kertomaan elämäntapaan ja sen liittyminen tiiviisti paikalliseen kulttuuriin.


Arctic Reindeer on pieni perheyritys, jonka tarinan ydin on perinteisen poroelinkeinon ja saamelaisen kulttuurin säilyttäminen.  Poropatikointituotetta kehitettäessä huomattiin, että alun perin toivottua tarinaa joulupukin metsästä oli mahdoton sovittaa yrityksen muuhun tarinamaailmaan.

Niinpä suureksi kertomukseksi ja identiteetin peruspilariksi muodostui saamelaisuus, kertomus poron vuodesta ja elämästä sen mukaan. Tuotekehityksessä tehtiin valinta, joka vahvistaa yrityksen identiteettiä ja sen erottautumista markkinoilla. 

Porotilalla_kesä_2.jpg
Kuva: Jose-Carlos Garcia-Rosell 

Italian vahva agriturismo-verkosto innostaa paitsi maaseutumatkailuun ja houkuttelee matkailijoita pois valtavirtamatkailureiteiltä ja -kohteista. Siinä on ennen muuta kyse ns. slow tourism, slow destination, slow food ja slow life -liikkeestä. Se tarjoaa tuottajille ja kuluttajille erilaisen, vahvasta paikallisesta arvomaailmasta ponnistavan vaihtoehdon. Se on ideologinen näkökulmamuutos, jolla autetaan asiakkaita pääsemään (ainakin lomallaan) irti kaikki-mulle-heti -kulttuurista, materialistisesta kuluttamisesta ja massamatkailusta. Se avaa monipuolisia liiketoiminta-mahdollisuuksia niin ruokakulttuuriin, majoittumiseen, matkustusmuotoihin kuin leffa-genreen. 

Tuotekehityksen lähtökohtana asiakkaiden käytäntöjen tukeminen: Hotel Furgler

Kukapa pienten lasten vanhempi ei olisi joskus haaveillut lomamatkasta, jonka aikana vanhemmatkin pääsevät rentoutumaan? Matkalle lähtö on pienten lasten kanssa hankalaa pelkästään mukaan tarvittavan tavaravuoren takia, puhumattakaan sekaisin menevästä vuorokausirytmistä ja vanhempien keskinäisen ajan puutteesta. Lapsiperheiden arki ei lopu lomallakaan, jos elämäntilanteen vaatimia erityisolosuhteita ei ole otettu huomioon. 

Tirolilaisessa Furgler -hotellissa on tunnistettu asiakkaiden käytäntöjä ja omaksuttu ne tuotekehityksen lähtökohdiksi. Yhteinen illanvietto on lomalla vaikeaa vanhemmille, koska heidän pitää vartioida nukkuvia lapsiaan. Vanhempien illanvieton mahdollistamiseksi otettiin käyttöön erityiset itkuhälyttimet hotellin alueella. Niiden avulla vanhemmat voivat valvoa lapsiansa hotellin baarissa tai jopa hotellin ulkopuolella. Tämä on ratkaisu, joka tukee vanhempien rentoutumista ja tekee koko perheen lomasta paremman.

Hotelli halusi myös helpottaa lapsiperheiden lomailua tarjoamalla mahdollisuuden omaehtoiseen vuorokausirytmiin ja ruokailutottumuksiin. Ravintolan yhteyteen oli järjestetty omatoimikeittiö pienten lasten huoltajille, jotka voivat valmistaa hyllyillä olevista vauvanruokapurkeista aterian milloin vain. Hotellissa on myös tarjolla lastenvaunuja ja –rattaita asiakkaiden käyttöön, joten omia ei tarvitse pakata mukaan. Lasten syöttäminen, perheen yhdessä liikkuminen, vanhempien laatuajan viettäminen ja lasten vahtiminen ovat vain muutamia hyviä esimerkkejä monista perheiden käytännöistä, joita hotelli on onnistuneesti tukenut ja näin tehnyt asiakkaan lomasta paremman.

Matkailutuotteita populaarikulttuurin ilmiöistä ja nostalgisista muistoista: Joulupukki, Jack London ja Treehotel

Asiakkaalle tuote voi olla tärkeä myös siksi, että siihen liittyy nostalgisia muistoja tai että se liittyy vaikka johonkin tiettyyn, tärkeäksi koettuun kulttuurituotteeseen tai -ilmiöön. Suomen menestynein kansainvälinen populaari- tai kansankulttuurin pohjalta kehitetty matkailutuote on joulu, jonka päähahmo on joulupukki.


Tuotteen kestävyyden kannalta ei ole sama, millaista tarinaa asiakkaille tarjotaan. Joulutuotteeseen voi liittää monenlaisia merkityksiä, vastakkaisina esimerkkeinä joulupukki vain joululahjojen antajana sekä Joulupukki hyvän tahdon lähettiläänä. Edellinen merkitsee joulupukin välineellistä arvoa, joulunaikaan rajattua sesonkia ja joulunviettoon liittyviä kulttuurisia merkityksiä. Jälkimmäinen merkitsee hyvien elämänarvojen omaksumista, ajallista rajattomuutta ja tuotteen helppoa siirtämistä kulttuurista toiseen.

Rovaniemi tunnetaan maailmalla Joulupukin virallisena kotikaupunkina. Miltä kuulostaisi, jos Joulupukin pajakylän, lentoaseman ja SantaParkin rajaama alue napapiirillä tunnettaisiinKilttilänä, maailman kilteimpänä paikkanaRovaniemi Design Weekin 24h design-kilpailun voittaneen ehdotuksen mukaan?

Joulupuki töissä_2.jpg
Kuva: Rovaniemen kaupunki

Nostalgia ja populaarikulttuuri ovat läsnä myös muissa matkailutuotteissa. Esimerkiksi seikkailukirjat ovat tehneet koiravaljakoilla ajosta monille tuttua. Valjakkoajelulle lähtijän mielessä saattaa olla lapsuudessa luettujen Jack London -kirjojen maailma, jossa koirilla on keskeinen rooli. Valjakkoajelu on heille mahdollisuus toteuttaa unelmansa kirjojen maailmaan pääsystä: seikkailusta ankarissa olosuhteissa yhdessä urheiden koirien kanssa.

Nostalgisista muistoista voi kehittää vetovoimaisen matkailutuotteen myös yhdistämällä siihen erilaisia tämän päivän elementtejä. Pohjois-Ruotsissa, Haradsin kylässä Luleå-joen varrella, sijaitseva Treehotel on tuonut puumajat aikuisten maailmaan yhdistämällä trendikkään maisemahotellin, ekologisen rakentamisen, erikoisen arkkitehtuurin ja huipputeknologian. Maailmanlaajuisesti huomiota herättäneestä hotellista povataan Kiirunan Icehotel:lin kaltaista menestystarinaa.

Mistä tässä on kyse?

Ei riitä, että yrityksellä on huoneellinen hyviä tuoteideoita, jos ne eivät kanna tunteisiin vetoavana tarinana eivätkä kytkeydy mitenkään ihmisen elämään, elämisen tapaan ja käytäntöihin. Vastaavalla tavalla tuotteen tarinan tulisi antaa yhteistyökumppaneille syy tehdä yhteistyötä juuri tämän yrityksen kanssa tai työntekijöille tehdä työtä juuri tässä yrityksessä.

Toimintaperiaatteiden punnitseminen on tärkeä lähtökohta tuotekehityksessä. Mihin juuri meidän tuotteemme ja toimintamme nojaa? Miksi ja mistä periaatteista emme tingi mistään hinnasta? Mistä laajasti tunnetusta teemasta tai kertomuksesta tuotteemme on (olennainen) osa? Mihin asiakkaan käytäntöön haluamme ottaa osaa tai missä haluamme häntä tukea?

Merkityksellinen tuote puhuttelee erilaisia ihmisiä: matkailuyrittäjää, työntekijöitä, yhteistyökumppaneita, kotimaisia ja ulkomaisia matkailijoita, paikallisia ja tiedotusvälineitä. Tuote tavoittaa asiakkaansa, kun se voidaan yhdistää osaksi laajasti tunnistettavaa kertomusta. Silloin tuotteen viesti pysyy tunnistettavana kulttuuriympäristöstä toiseen. Tällaisia suuria kertomuksia voivat olla esimerkiksi sankaritarut, unelmoiminen, etsimisen ja löytämisen innostus, hyvän ja pahan ikuinen taistelu (hyvä voittaa pahan), toivo paremmasta huomisesta, maailmankuvan avartaminen, eläminen luonnon kanssa sopusoinnussa, uusien asioiden oppiminen ja omaksuminen, paluu juurilleen, hyväolo, selviytyminen ja itsensä ylittäminen. Tuote antaa matkailijalle mahdollisuuden esimerkiksi rakentaa omaa identiteettiään, kertoa muille millainen on tai haluaisi olla.

Avaa Tuotekehittäjän työkirja -liitetiedosto sivun oikeasta yläreunasta! Kysymykset
auttavat soveltamaan tämän sivun asioita juuri sinun yrityksesi lähtökohdista.


TUOTEKEHITTÄJÄN TYÖKIRJA
Nimi
4.1 Tuotteen viesti.doc (88,5 kB)