TUOTE TÄRKEÄKSI OSAKSI IHMISTEN ELÄMÄÄ

Vetoava tuote on merkityksellinen tarina, jonka tuotekehittäjä haluaa kertoa ja jonka kuluttajat haluavat kuulla ja johon he tahtovat osallistua. Tarinalla tarkoitetaan tässä arvoja ja merkityksiä, jotka yhdistävät matkailupalvelujen tarjoajia, asiakkaita ja tuotteita. Tarinoilla ei tarkoiteta pelkästään nuotion äärellä kerrottavia juttuja tai paikallisia kuriositeetteja. Ne voivat kyllä olla osa tuotetta ja sen tarinaa. Kannattavuus, tehokkuus, laatu ja turvallisuus ovat menestystuotteiden perusedellytyksiä, mutta kilpailuetua tuovat kyky ennakoida muutoksia, tarinallisuus, kokemuksellisuus, elämänmakuisuus, paikallisuus, erityisyys ja uskottavuus.

Tuotteen merkityksellisyys sen kokijalle kumpuaa siitä, että tuote on tai voisi olla tärkeä osa hänen elämäänsä ja edistää hänen yhteenkuuluvuuden tunnettaan yhteisössä. Tuotekehitys on monilta osin käytäntöjen kehittämistä: miten asiakasta voidaan tukea hänen lomallaan, kokemisessaan, kuluttamisessaan, työssään, harrastuksessaan, arvoissaan – elämässään? Merkityksellisten tuotteiden kehittäjä tietää, mikä asiakkaaseen vetoaa ja millä on mahdollisuuksia saavuttaa tärkeä asema hänen elämässään nyt ja tulevaisuudessa.

Tämän osion avulla tuotekehittäjä voi arvioida tuotettaan merkityksellisenä, elämää parantavana elämyskokemuksena.
Tuotetta lähestytään käsikirjassa kolmesta eri näkökulmasta: tuotteen viestinä, prosessina ja luonteena.

mit_taulukko_2.gif