Tuotekehitys arjessa / Toimintaympäristö / Toimintaympäristön hahmottaminen
A A A

Toimintaympäristön hahmottaminen 

" Noin 50 km säthelä toimii monia muitaki yrityksiä, joilla on melekein samoja tuotheita suunnilhen samhan hinthan ja samoile asiakhaile ko meillä. Met kaikki kylän ohojelmapalaveluyrittäjät painimma samasa sarjasa! Teemmä kyllä yhteistyötä monela tappaa, mutta niinkö tuotteitten kehittämisen kannalta olis kyllä hyvä, jos voisimma kukanenki jotenki erikoistua, ko samala met tukisimma koko kylän hyvinvointia emmäkä kilipailisi yhtenhän.
 
Yhen rojektin avulla met olemma alkanhet kattoa yhesä vähän laajemmalleki ja miettimhän, mitä met voisimma tarjota ihimisille, jotta siitä saisi hyötyä koko meän kylä ja samala kuitenki toiminta olis meile yrittäjille kannattavaa. Mutta haasthena on ollu, että mistä met voisimma löytää sellasia hienoja ideoita, joitten avulla semmosia tuotheita vois kehittää?"
 

mit_martti.jpg

 


Matkailukohteissa palvelut ovat usein keskittyneet pienelle alueelle, ja kilpailu tälle alueelle tulevista matkailijoista on kova. Matkakohteita vaivaa samankaltaisuus: jos joku tuote menestyy, se usein kopioidaan alueella ja alueelta toiselle. Voisiko menestymisen ainekset löytyä katsomalla perinteisten toimialarajojen reunoille tai ulkopuolelle?

Luo oma sarjasi, jossa voit loistaa: Ravintola Juuri

Perinteisessä kilpailussa markkinat lukitaan toimiala- ja tuotemääritelmiin, kuten ravintolapalvelut, ohjelmapalvelut tai majoitus. Tämä tekee kilpailusta veristä. Joku voi aina tarjota halvemmalla ja laatutasokin on aina ylitettävissä.

Lapin Kansassa 3.6.2010 pohdittiin sitä, miksi niin moni ravintola haluaa toimia sellaisessa sarjassa, jossa niillä ei ole mitään edellytyksiä menestyä. Miksi pitäisi olla kaupungin seitsemästä pizzeriasta se kuudenneksi paras? Miksi pitäisi rakentaa laaja à la carte -lista, johon ei ole rahkeita, jos sen sijaan osaamista olisi vaikkapa kaupungin parhaaksi keittopaikaksi? Menestyjät ovat joko äärimmäisen taitavia tai sitten luovat oman sarjansa, jossa loistavat. Suomalaiseen ruokaperinteeseen nojaavat tapas-annokset ovat mainio esimerkki siitä, miten ravintola voi perustaa aivan oman sarjansa yhdistämällä globaalia ja paikallista - ja menestyä siinä. Gastronomisen seuran vuoden 2010 ravintolaksi valitsema Ravintola Juuri Helsingistä on tehnyt juuri niin.


Käännä katseesi toimialarajojen yli: Swarovskin Kristallimaailma

Tuotekehittäjä voi irrottautua perinteisestä kilpailuasetelmasta myös luomalla omia tai laajempia kategorioita ja hahmottamalla toimialoja toisin.

Tšekkiläisen Daniel Swarovskin vuonna 1895 perustama lasiteollisuuden yritys. Sittemmin Swarovski on tullut tunnetuksi laatukristallien ja erityisesti koruteollisuuden edelläkävijänä. Kova kilpailu Bohemian (nykyisen Tsekin) kristallimarkkinoilla ja otollinen tuotantopaikka toivat herra Swarovskin Itävallan Tiroliin. Siellä Swarovskin vierailukohde, Wattensiin vuonna 1995 yrityksen satavuotisjuhlia varten perustettu Kristallimaailma, on tullut yhdeksi suosituimmista matkakohteista Itävallassa.

Kiinnostavaa on, että Kristallimaailmaa ei perustettu matkakohteeksi vaan käsityöhistoriallisista syistä. Yhteistyössä eri taiteilijoiden ja käsityöntaitajien kanssa Swarovski on rakentanut dynaamisen kristallitaideohjelman, joka tarjoaa lisäarvoa paitsi yritykselle myös taiteilijoille.

Tuotteen tarina ei rajaudu vain kristallin ystäviin ja tinkimättömiin Swarovski-idoleihin, vaan siihen, miten asiakas otetaan mukaan rakentamaan tuotekokemusta. Asiakkaalle annetaan mahdollisuus muodostaa oma käsityksensä kohteesta (ja yrityksestä) ja liittää siihen itselleen tärkeitä merkityksiä. Lähtökohtana on kuitenkin pyyteetön mutta vankkumaton usko yrityksen historiaan ja käsityötaitoon.

 
Kristallwald_Leviathan_by Stefan Oláh_2.jpg 
Stefan Oláh:Crystal Forest Leviathan. Kuva kristallwelten.swarowski.com

Swarowskin esimerkki osoittaa, miten perinteisiltä toimialoilta voidaan liukua toisille markkinoille ja luoda teollisuuden tarinoista merkityksellinen matkakohde erilaisille yleisöille. Lappilaisina esimerkkeinä voidaan mainita Marttiini, joka tunnetaan laatupuukoistaan myös matkamuistoina, Tankavaaran kultamuseo, joka on liikkeellä kaivannaisteollisuudesta matkailuliiketoimintaan, ja WoodJewel, joka pyrkii yhdistämään käsityö- ja matkailuosaamista.

Millä markkinoilla toimimme: Arctic Snow Hotel


 
Lumi- ja jäärakentamiseen nojaavan Arctic SnowHotel:in ydintoimintana ei ole tarjota majoitusta tai ravintolapalvelua. Tuote on monipuolisempi, syvällisempi ja monikerroksisempi. Siinä on kyse itsensä ylittämisestä, selviytymisestä ja oppimisesta. Niinpä perinteisen majoitusliikkeen, ohjelmapalvelun tai muun matkailua palvelevan toiminnan sijaan yrityksessä on tunnistettu uusi toimiala, oma kategoria, jolla irrottaudutaan perinteisestä kilpailuasetelmasta.
 asn_3_2.jpg
Kuva www.arcticsnowhotel.fi

 

Avainpalvelusta avainkumppaniksi: YlläsAvain

YlläsAvain on enemmän kuin perinteinen avainpalveluyritys. Yritys on toiminut vasta kolme vuotta, mutta se on pystynyt lama-ajasta huolimatta luomaan vankan asiakaspohjan alueella, ja kysyntä kasvaa koko ajan. Yrittäjän visiona on ollut kehittää sellainen palvelukonsepti, jota kukaan muu ei vielä tarjoa, ja joka tuottaa matkailijoille ja mökin omistajille todellista lisäarvoa.

Vankan kokemuksellisen tiedon kautta yrittäjälle on syntynyt kokonaisvaltainen ymmärrys matkailijoiden asiakaspolusta ja sen kriittisistä pisteistä matkakohteessa. Yritys on ollut mukana melkein perustamisesta lähtien matkailualalle kehitetyssä Laatutonni – ohjelmassa ja kehittänyt mökkilomapalveluiden laatua yhteistyössä mökkien omistajien kanssa.

YlläsAvain tarjoaa matkailuinfo - ja avainpalvelun lisäksi myös mökkien huolto- ja siivouspalveluita. Yrityksen toimipiste sijaitsee keskeisellä paikalla Äkäslompolon kylässä. Toimipiste on lämminhenkinen ”olohuone”, jonne matkailijoiden toivotaan piipahtavan muutoinkin kuin vain avaimia hakemaan. Sieltä saa tietoa palveluista ja tapahtumista, voi ostaa ohjelmapalveluja, siellä voi lukea päivän lehdet, käyttää Internettiä tai juoda päiväkahvit tuoreen pullan kera takkatulen ääressä.
 
Innokkaimmat hiihtäjät voivat tuoda matkatavaransa säilytykseen ja käydä vielä hiihtämässä ennen kotimatkaa, vaikka mökki olisi pitänyt jo luovuttaa aiemmin päivällä. Yritys tarjoaa matkailijoille tällä hetkellä myös saunapalveluita yhteistyössä Äkäshotellin kanssa, mutta tulevaisuuden visiona on tarjota kuitenkin saunapalveluita ympäri vuoden omissa tiloissa.

 Mistä tässä on kyse?

Perinteisessä kilpailussa markkinat lukitaan ylhäältä annettuihin, tuotantolähtöisiin toimiala- ja tuotemääritelmiin, kuten ravintolapalvelut, ohjelmapalvelut tai majoitus. Tämä tekee kilpailusta veristä. Joku voi aina tarjota halvemmalla ja laatutasokin on aina ylitettävissä. Tuotekehittäjä voi irrottautua perinteisestä kilpailuasetelmasta luomalla omia tai laajempia kategorioita, hahmottamalla toimialoja toisin ja kylvämällä kestävää kilpailuetua yhdessä eri osapuolten kanssa. Katseet on tällöin käännettävä oman yrityksen ulkopuolelle; verkosto- ja aluetasolle ja yhä enemmän myös koko globaalin, monikulttuurisen toimintaympäristön eri kolkkiin.

Toimialamäärittelyistä tulisi päästä kutsuvampiin, markkinoiden ehdoilla rakentuviin luokitteluihin. Merkityssisältöiset markkinat ja uudet markkinakategorisoinnit auttavat tuotekehittäjää elämään maailmanlaajuisen toimialasiirtymien ja -murtumisten kanssa. Tuotekehittäjä voi sijoittaa tuotteensa (ja liiketoimintansa) esimerkiksi huolenpidon, hyvinvoinnin, toivon, romantiikan, vapauden, perinteiden, arvostuksen, suurten vastausten tai muutosten markkinoille. 

Avaa Tuotekehittäjän työkirja -liitetiedosto sivun oikeasta yläreunasta! Kysymykset
auttavat soveltamaan tämän sivun asioita omassa toiminnassasi. 




TUOTEKEHITTÄJÄN TYÖKIRJA