MONINAINEN ASIAKKUUS

Matkailussa asiakasta voidaan tarkastella monesta näkökulmasta. Matkailijan lisäksi työntekijä, paikallisyhteisön jäsen ja viranomainen voivat olla asiakkaita tuotekehityksen jossakin vaiheessa. Tuotekehitystä tehdään yhdessä kaikkien näiden tahojen kanssa. On tärkeätä, että yhteistyön osapuolet jakavat yhteiset intressit ja yhtenäisen käsityksen toiminnan tavoitteista ja näin ollen myös asiakkuudesta.

Tuotekehityksen kannalta on tärkeää ymmärtää, että matkailijoista on tullut kokeneempia. He haluavat ja osaavat osallistua aktiivisesti omien elämyskokemustensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. He tuntuvat vaihtavan mieltymyksiään herkästi. Voi olla vaarallista asettaa asiakas selkeään, pysyvään ja ennalta määriteltyyn luokkaan. Tämä edellyttää myös uusia tapoja hankkia asiakas- ja markkinatietoa. 

Tässä osiossa hahmotetaan, kuka on asiakas matkailussa, mikä on hänen roolinsa tuotteen tuottamisessa ja kuluttamisessa, ja miten asiakasta ja markkinoita voidaan ymmärtää paremmin. 

mit_taulukko_3.gif