Tuotekehitys arjessa
A A A

TUOTEKEHITYS ARJESSA 


Tuotekehityksen hahmottaminen voi olla haastavaa. Tuotekehityksen määritelmiä on monia ja monimutkaiset mallit ja vaiheistukset vaikuttaisivat vaativan paljon ylimääräistä työtä ja monen alan erikoistunutta osaamista. Toisaalta tuotekehitys nähdään tiukasti yrityksen sisäisenä toimintana, johon paras tieto löytyy vain yrityksen itsensä sisältä tai korkeintaan asiakaskyselyiden tuloksista.

Pienissäkin matkailualan yrityksissä kehitetään tuotteita, luodaan markkinoita, parannetaan vanhoja tuotteita ja kehitetään toimintatapoja, vaikka sitä ei aina tuotekehitykseksi kutsuttaisikaan. Tuotekehityksessä ovat läsnä jatkuvasti paitsi yritysten sisäiset toimintatavat, myös asiakkaiden tavat toimia sekä toimintaympäristön erityispiirteet. Klikkaa alla olevaa kuviota! 

_mit_uusi_tuotekehitys.jpg
Kuvio 2



Jotta voitaisiin hahmottaa paremmin näitä tuotekehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja hyödyttää niitä kestävämpien tuotteiden kehittämisessä, uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämisessä ja yrityksen profiloitumisen vahvistamisessa, tarvitaan kokonaisvaltainen näkökulma:

- toimintaympäristöön
, jossa matkailun tuotekehitys tapahtuu ja matkailutuote tuotetaan ja kulutetaan,
-tuotteeseen, joka rakentuu eri osapuolten kohtaamisissa merkityksinä ja käytäntöinä, sekä
- asiakkuuteen, jossa asiakkaiksi tunnistetaan niin kuluttajat, yhteistyökumppanit, työntekijät kuin paikallisyhteisö ja huomioidaan heidän roolinsa tuotekehittäjinä. 

Avaa Tuotekehittäjän työkirja -liitetiedosto sivun oikeasta yläreunasta! Kysymykset 
auttavat soveltamaan tämän sivun asioita omaan toimintaasi.



TUOTEKEHITTÄJÄN TYÖKIRJA