Etusivu / Johdanto
A A A

MATKAILUN TUOTEKEHITTÄJÄN KÄSIKIRJA

mit_pirkko.jpg  "Terve, minä olen Pirkko ja mulla on luksusmökkitoimintaa. Jatkuva tuotekehitys on kyllä tärkiää mutta siihen ei taho löytyä aikaa, ja kun ois aikaa, tuntuu siltä että konstit meinaa loppua kesken. Monia teorioita olen nähnyt ja malleja testaillut, mutta ei niistä ole ollut juurikaan apua – ainakaan suoraan.

On kans vaikiaa kun nuo yhteistyökumppanit tekevät tuotekehitystä ihan erillailla ja eri ajatuksista kuin minä: he puhuvat ideoinnista, myynnistä, viestinnästä, tilasuunnittelusta logistiikasta ja jakeluteistä. Kuitenkin me kaikki teemme tuotekehitystä jatkuvasti omissa yrityksissämme, emme vain aina välttämättä sitä hoksaa."
 

 
"Hei, mie oon Martti ja mul on yritys nimeltä Martin Elämyssafarit. Mie oon teheny elämyssafareita jo 15 vuotta täälä Lapissa. Mulle on ollu tärkheintä, että olen voinu jatkaa minun vanhemphien 80-luvula aloittammaa toimintaa, ja ehkäpä joku minun lapsista ottaa sitte tämän homman itellensä tulevaisuuessa. Se, että olema voinhet jatkaa näinki pitkhän juontaa siihen, että met olema löytänhet meile sopivan tavan tehä asioita.

Emmä met ole halunhet niin kauhiasti kasvaa tai saaha niitä ulukomaisia asiakhaita, mutta niin vain on käyny, ko met olema tehnet enemmän yhessä hommia erilaisissa rojekteissa muitten yritysten ja matkailuyhistyksen kans ..niiku markkinointia ja uusia tuotheita. Emmä met oikeasthan ole puhunhet paljoakhan tuotekehityksestä enemmänki vain kehittämisestä, mut kyl nyt on huomannu että on se tärkiää kehittää erilaisille asiakhaille niile itele sopivia tuotheita – eikä aina vain tarjota sitä sammaa."
 

mit_martti.jpg



Kuinka yrityksessäsi tehdään tuotekehitystä? Oletko törmännyt samanlaisiin haasteisiin kuin ohjelmapalveluyrittäjä Martti ja majoitusalan yrittäjä Pirkko? Tämä käsikirja on tarkoitettu erityisesti pienille yrityksille, joiden on menestyäkseen tärkeä verkostoitua ja hahmottaa tuotteensa ja toimintansa osana ympäröivää kohdetta. Käsikirjan avulla voi tehdä tuotekehitystä kestävästi, ennakoivasti, yhdessä eri osapuolten kanssa ja voimakkaasti profiloituen.

Käsikirja helpottaa tuotekehitystä:

a) tuomalla sen lähemmäksi matkailutoimijoiden arkea ja ohjaamalla tarkastelemaan sitä monimuotoisena prosessina yritystoiminnan kokonaisvaltaisessa kehittämisessä
b) vahvistamalla matkailuyritysten profiloitumista ja antamalla uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
c) ehdottamalla matkailun tuotekehitykseen konkreettisia työkaluja, jotka parantavat tuotteiden ja alueiden kestävyyttä.

Lähtökohtana on ajatus siitä, että itse matkailutuote, siis ne paljon puhutut elämyskokemukset, syntyvät matkailupalvelujen tarjoajien, asiakkaiden ja paikallisten kohtaamisissa. Kohtaaminen tapahtuu aina jossakin paikassa, olipa se sitten kylä, hotelli tai nettisivusto. Kohtaamiseen nivoutuu monia elementtejä: sosiaalisia, kulttuurisia ja aistillisia, luonnon muovaamia ja rakennettuja.

Matkailutuotteeseen vaikuttavat lisäksi erilaiset kansainväliset ja paikalliset toimijaverkostot. Tuotekehityksessä on syytä tunnistaa ja ottaa huomioon nämä matkailualan toimintaa kehystävät moninaiset piirteet.